Sökning: "Aftonbladet"

Visar resultat 46 - 50 av 1322 uppsatser innehållade ordet Aftonbladet.

  1. 46. “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnea Andersson; Emma Johansson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Push notifications; news application; digitalization; news selection; commercialization; news media; public service; commercial media;

    Sammanfattning : Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. LÄS MER

  2. 47. En bild säger mer än 1000 ord Könsrepresentationen under Olympiska spelen på förstasidorna i Aftonbladet & Sportbladet 1936–2020

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Romano; Anja Magnusson; [2023-03-10]
    Nyckelord :genus; idrott; Olympiska spelen; Aftonbladet; Sportbladet; sportjournalistik; gender; athletics; the Olympic games; Aftonbladet; Sportbladet; sport journalism;

    Sammanfattning : Abstract A picture says more than 1000 words Sara Romano and Anja Magnusson Bachelor thesis in Journalism HT 2022 The purpose of this essay is to analyze how often female and male athletes are presented in images, captions and headlines on the front pages in the Swedish magazines Aftonbladet and Sportbladet every twelve years in the summer Olympic games from 1936. The intention of the essay is to establish how female and male athletes are described in Aftonbladet and Sportbladet in relation to nation, achievements, the perspective which the photographs are taken from and the activity of the athletes. LÄS MER

  3. 48. Partiet som kom in i värmen - En kvantitativ undersökning av hur gestaltningen av det populistiska partiet Sverigedemokraterna har förändrats över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hannah Attefall; Elina Mattsson; Charlotte Månsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Populism; Sverigedemokraterna; gestaltningsteorin; morgontidning; kvällstidning; journalistik; radikal höger;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The purpose of this study is to explore how the Swedish populist party, the Swedish Democrats, have been framed in the morning newspapers and in the evening newspapers one week before the Swedish election 2010 and 2022. By doing this we want to see if and how newspapers have changed the way they frame a populistic party as the Swedish Democrats has achieved major parliamentary success. LÄS MER

  4. 49. Högerpopulisten på besök

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Nilsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Right wing populist; extremist; muslims; islam; islamophobia; discourse; agency;

    Sammanfattning : Abstract Title: The right-wing populist visits - A critical discourse analysis of Swedish newspapers' portrayal of the easter riots. Authors: Emelie Nilsson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Marina Ghersetti In April 2022, the right-wing politician Rasmus Paludan burns the holy book of islam, the Quran in part of a tour in several Swedish cities. LÄS MER

  5. 50. PERSONLIGT ANSVAR OCH SAMHÄLLELIG KRIS: En analys av Aftonbladets imagereparation efter Virtanenkrisen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Matilda Olstedt; [2023-03-03]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Image Repair Discourse; sociokulturell kontext; Aftonbladet; sexuella övergrepp; Sverige;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att analysera hur Aftonbladet använde imagereparerande strategier för att hantera den förtroendekris som uppstod efter att en av organisationens medarbetare anklagats för sexuella övergrepp. Studien har också ett sekundärt syfte att belysa hur politiska och sociokulturella faktorer kan ha påverkat Aftonbladets imageförsvar. LÄS MER