Sökning: "Algebra i läroboken"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Algebra i läroboken.

  1. 1. Houston, har vi problem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Adam Sundqvist; [2023-04-19]
    Nyckelord :Problemlösning; problem; uppgiftstyp; lärobok; innehållsanalys; ;

    Sammanfattning : Vikten av att inkludera problemlösningen i undervisningen är omskrivet i både läro- och ämnesplanen. Där står det att alla elever måste få arbeta med problemlösning. Läroboken är väldigt viktig för matematiklärare i Sverige och stora delar av undervisningen kretsar kring den. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar inte om att förstå, det handlar om att upptäcka" : En empirisk studie om lärares undervisning om mönster i förskoleklass och årskurs 2 samt progressionen däremellan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Almida Kallenberg; Ebba Carlander; [2022]
    Nyckelord :Mönster; matematik; algebra; undervisning; förskoleklass; årskurs 2; samband; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skolverket (2018a) har ett obligatoriskt kartläggningsmaterial för förskoleklass som heter Hitta matematiken. Kartläggningsmaterialet syftar till att kartlägga elevers matematikkunskaper, där mönster utgör en del. I studien har enbart undervisning om mönster studerats. LÄS MER

  3. 3. Hur hanteras bråkbegreppet i aktuella läromedel för årskurs 3? : En läromedelsgranskning med fokus på kritiska aspekter och variationsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Ax; [2021]
    Nyckelord :Variationsmönster; kritiska aspekter; tal i bråkform; läromedelsgranskning;

    Sammanfattning : Läroboken utgör en viktig grund för undervisning i ämnet matematik. Idag finns det ingen nämnd som aktivt granskar de läromedel som används i skolans verksamhet, vilket ställer krav på att lärare har kunskap att undersöka och välja lämpliga läromedel. LÄS MER

  4. 4. Övergång i matematikstudier mellan gymnasiet och högskolan : Svårigheter med att matematiska resurser försvinner samt att andra byter skepnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simon Kristoffersson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; gymnasiet; högskolan; grafräknare; formelblad; läromedel;

    Sammanfattning : Det har återkommande rapporterats om att nybörjare vid högskolan har svaga förkunskaper i matematik. Detta tros bero på flera olika faktorer, dels att innehållet i matematik skiljer mellan gymnasiet och högskolan samt att potentiella resurser så som läraren, läroboken och digitala hjälpmedel ska användas på delvis nya sätt vid högskolan (Filipsson & Thunberg, 2005a; Stadler, 2009). LÄS MER

  5. 5. Programmering som verktyg för problemlösning i matematik : En innehållsanalys av gymnasieläroböcker i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Robert Celik; [2020]
    Nyckelord :Imitative reasoning; creative reasoning; mathematics textbooks; upper secondary school; textbooks analysis; Imitativt resonemang; kreativt resonemang; matematikläromedel; gymnasieskolan; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Som ett led i att stärka den digitala kompetensen i den svenska skolan så beslöt regeringen2017 att införa användandet av programmering i matematikämnet. Sedan höstterminen 2018 så har flertalet matematikkurser för gymnasiet fått uppdaterade kursplaner med tillägget att programmering ska användas som verktyg för problemlösning. LÄS MER