Sökning: "Anna Pernilla Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Anna Pernilla Lärare.

  1. 1. Transspråkande förhållningssätt i undervisning : en studie utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Lena Petersson; Pernilla Kristensson; [2021]
    Nyckelord :Identity; intercultural pedagogical perspective; multilingualism; social justice; social practice; socio-cultural perspectives; translanguaging; Flerspråkighet; identitet; interkulturellt pedagogiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; sociokulturella perspektiv; transspråkande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om några grundskollärares och en specialpedagogs upplevelser av och syn på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med särskilt fokus på transspråkande förhållningssätt. Studiens syfte är också att bidra med kunskap om speciallärarens roll i arbetet med att främja transspråkande i undervisningen för elever i behov av språkligt stöd. LÄS MER

  2. 2. Från identifiering till åtgärder. Hur matematiksvårigheter kan förstås och mötas inom ramen för speciallärares arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Jakobsson; Anna-Karin Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Identifiering; matematikhinder; matematiklärande; orsaker; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en fördjupad förståelse av och kunskap om hur elevers hinder i matematiklärandet kan identifieras, förstås och åtgärdas inom ramen för speciallärares arbete. I studien används fokuserade gruppintervjuer och 14 speciallärare, specialpedagoger och lärare som arbetar med matematik inom det specialpedagogiska området har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. "Vi slåss inte, vi bara bråkleker" : En intervjustudie om lärares syn på barns krigslek i förskolan och på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Pernilla Andersson; Anna Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :krigslek; lärares förhållningssätt; utvecklingspedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera lärares syn på barns krigslek i förskolan och på fritidshemmet. För att nå syftet intervjuades fyra lärare med inriktning mot förskolan och fritidshemmet. Resultatdelen delades in i kategorier där lärarnas uttalande sammanfattades i underrubriker. LÄS MER

  4. 4. Elevers läsförmåga i årskurs 3 : Vad prövar nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Pernilla Lindström; Anna Lena Roberts; [2010]
    Nyckelord :Nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3; svenska; svenska som andraspråk; bedömning; läsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att analysera ett antal elevlösningar från nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3 samt att analysera hur några lärare som undervisar i de tidiga skolåren förhåller sig till elevers läsförmåga i årskurs 3. Ett ytterligare syfte är att jämföra lärarnas syn på elevers läsförmåga med de utvalda elevlösningarna. LÄS MER

  5. 5. "Jag tycker att eleverna blir klokare om de får vara med och diskutera" - En studie av hur lärare uppfattar användandet av sin verbala kommunikation i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Karlsson; Anna Newman; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om lärare är medvetna om hur de använder sin verbala kommunikation i klassrummet. Fokus har även legat på att se i vilken utsträckning lärare använder den verbala kommunikationen för att göra eleverna delaktiga i undervisningen. LÄS MER