Sökning: "Barn natur teknik"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Barn natur teknik.
1. Kvarnängens Häst- och samtalscenter
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Kvarnängens Häst- och samtalscenter präglas av en öppen natur med lummig skog. Platsen för projektet är utvald eftersom den sammanfaller med ungdomars troliga rörelsemönster i området då den ligger nära kommunens enda gymnasium samt flertalet sportanläggningar. LÄS MER
2. Möjligheter och hinder för kommuner i arbetet med tillgängliga lekplatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Introduktion: Leken är en grundläggande mänsklig rättighet för alla barn men trots det brister lekplatserna ofta i tillgängligheten för barn med funktionsnedsättning. Barn som exkluderas från lekplatser kan uppleva isolering, svårt att få vänner och blir mer beroende av vuxna i sin omgivning. LÄS MER
3. God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema MiljöförändringSammanfattning : På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. LÄS MER
4. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER
5. ”Om roboten gör fel, då är det ju jag som gjort fel” : En kvalitativ studie om elevers föreställningar om teknik och programmering i grundskolans årskurs 3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om vilka föreställningar elever i årskurs 3 har om teknik och programmering. Studien har utgångspunkt i två frågeställningar: Vilka föreställningar har eleverna om ämnet teknik? Vilka föreställningar har elever om programmering och kopplingen till teknikämnet? Metoden som användes i studien var semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER