Sökning: "Bourdieu kapital"
Visar resultat 16 - 20 av 345 uppsatser innehållade orden Bourdieu kapital.
16. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER
17. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER
18. Underhållning i första klass : En multimodal kritisk diskursanalys av representationer av kulturellt kapital i På spåret
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : The Swedish television game show series På spåret has aired since 1987. Participation in På spåret has been connected to prestige and status, where a display of knowledge is seen as admirable, but unsuccessful performances are stigmatized. This is a possible result of the television show’s representations of cultural capital. LÄS MER
19. “Det finns två sidor; antingen så undrar de vad jag gör där, eller så blir jag hyllad” - En socialantropologisk studie om mötet mellan unga kvinnor och Försvarsmakten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialantropologiSammanfattning : This thesis examines the encounter between young women and the Swedish Armed Forces, with emphasis on three marketing campaigns whose aim is to attract young women to the male dominated authority. Primarily, this thesis focuses on how young women negotiate their willingness to take part in the Swedish Armed Forces. LÄS MER
20. ”Ingen vill jobba gratis längre” : En enkätstudie om hundägares ideella föreningsengagemang och sociala kapital
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om medlemsengagemanget i Svenska Kennelklubbens ideella föreningar med sina totalt 280 000 medlemmar, förändrades under coronapandemin (2020–2022). Pandemin blev ett rekordår för Svenska Kennelklubben, då ovanligt många människor (i förhållande till tidigare år) valde att skaffa hund. LÄS MER