Sökning: "C-uppsats pojkar och flickor"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden C-uppsats pojkar och flickor.

  1. 1. Vad betyder begreppet hälsa för elever i årskurs nio? En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Nellie Hultman; Victor Mellberg; [2021]
    Nyckelord :hälsa; elever; idrott och hälsa; KASAM; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur ett antal elever i årskurs nio uppfattar begreppet hälsa. Som bakgrund till studien görs en genomgång om skolans uppdrag kopplat till hälsa, rådande definitioner av begreppet samt en redogörelse av två vanligt förekommande hälsoperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Geografi i årskurs 7-9 : En undersökning av högstadieelevers tankar om och attityder till ämnet Geografi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Peder Dahlman; [2019]
    Nyckelord :Geography; Specialist Teacher; Pupils; Attitudes; Thoughts; Secondary School; Year 7; Year 8; Year 9; Nybro; Småland; Geografi; Ämneslärare; Elever; Attityder; Tankar; Högstadiet; Årskurs 7; Årskurs 8; Årskurs 9; Nybro; Småland;

    Sammanfattning : I föreliggande C-uppsats i Geografi söker jag ta mig an ett avgränsat ämnesområde i skolans värld genom att undersöka vad högstadieelever tänker och känner inför ämnet Geografi. Syftet med undersökningen är således att undersöka högstadieelevers tankar om och attityder till skolämnet Geografi. LÄS MER

  3. 3. Sssshh! Men tyst nu då, för det hörs jättemycket! -En kvalitativ studie om hur pedagoger i en fritidsverksamhet gör kön genom sitt interagerande med flickor och pojkar utifrån barnens positioneringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Andersson; Josefin Petersson; [2011-02-04]
    Nyckelord :Positioner; Att göra kön; Pedagoger; Interaktion;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra vår C-uppsats i relation till en begränsad verksamhet; en fritidsverksamhet i Västra Götalandsregionen. Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagogerna gör kön i interaktion med barnen, i de observerade situationerna. LÄS MER

  4. 4. Synen på genus och dess påverkan på ungas problematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Karen Arandia; Katarina Axelsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Synen på genus och dess påverkan på ungas problematik Författare: Karen Arandia & Katarina Axelsson Örebro universitet Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete Socionomprogrammet Teorier och metoder i socialt arbete C C-uppsats, 15 poäng Ht 2010     Sammanfattning Studien syftar till att undersöka hur socialsekreterare uppfattar 3 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om Vård av Unga (LVU) och ungas problematik i förhållande till denna, utifrån ett genusperspektiv. Detta utifrån intervjuer med fem socialsekreterare som besitter erfarenhet gällande paragrafen. LÄS MER

  5. 5. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Samuelsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; homosociala band; medier; skola;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER