Sökning: "Cognitive- Emotional- Language- development"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Cognitive- Emotional- Language- development.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Neural correlates of pragmatic processing in adolescents

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Christoffer Forbes Schieche; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; cognitive control functions; fMRI; pragmatics; theory of mind; fMRI; kognitiv kontroll; mentalisering; pragmatik; tonåringar;

    Sammanfattning : Understanding indirect speech, i.e., when an utterance does not match the intended meaning, is one of many pragmatic abilities at play in conversation. While the development of pragmatic abilities starts early, they continually develop throughout adolescence although this period is understudied. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan postpartumdepression hos mödrar och barnens utveckling

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Andersson Camilla; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Cognitive- Emotional- Language- development; Postpartum depression; Anknytning; Emotionell- Kognitiv- Motorisk - Språklig utveckling; Postpartum depression;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många nyblivna mödrar drabbas av olika former av depressioner direkt efter förlossningen. I de flesta fall är detta en kort övergående period av depression kopplad till förväntningar med den nya mödrarollen. LÄS MER

  4. 4. “ATT VARA LITEN” SPECIALISERAD BEHANDLING FÖR SMÅ BARN MED TRAUMA En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pia Lelliott; Frida Rosenström; [2022]
    Nyckelord :emotional trauma; psychological trauma; posttraumatic stress; severe stress; infant; toddler; preschooler; small child; treatment; intervention; therapy; psykiskt trauma; psykologiskt trauma; posttraumatisk stress; svåra påfrestningar; spädbarn; småbarn; förskolebarn; litet barn; behandling; intervention; terapi;

    Sammanfattning : Idag finns ett starkt forskningsstöd som visar att små barn utvecklar PTSD eller andra stressrelaterade symtom i samband med trauma i lika eller högre grad än äldre barn, ungdomar och vuxna. De yngsta barnens starka beroende av sina vårdnadshavare för överlevnad och skydd i kombination med deras utvecklingsmässiga omognad gör de minsta barnen till en särskilt utsatt och sårbar grupp. LÄS MER

  5. 5. Rollen av det poetiska språket i "Den Nya Vetenskapen" av Giambattista Vico

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Maresca Massimo; [2021-07-05]
    Nyckelord :kropp; retorik; Vico; sensus communis; metafor; repetition;

    Sammanfattning : In the seventeenth century the Italian rhetorician Giambattista Vico imagined the history of human civilization in his major work The New Science. He conceived the progression of humanity from barbarism along the way towards the construction of a self-conscious mind, the highest and final achievement of human development. LÄS MER