Sökning: "Didaktik II"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Didaktik II.

  1. 1. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bogren; Ellinor Cedergren; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; inomhusmiljö; förskola; sociokulturell teori; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Lojalitets inverkan på anställdas vilja att stanna : En enkätstudie som undersöker hur påverkansfaktorerna lön och andra motivationsfaktorer, samhörighet, lojalitet, kompetensförsörjning och arbetets utformning, inverkar på anställdas vilja att stanna i sin anställning, inom privat och offentlig sektor.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elin Stolt; Hilda Färdig; [2023]
    Nyckelord :Employee retention; voluntary turnover; private sector; public sector; motivation; job satisfaction; Bibehållande av personal; frivillig uppsägning; privat sektor; offentlig sektor; motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Den globala tekniska utvecklingen och framväxten av kunskapssamhället har bidragit till att kunskap och mänskliga färdigheter fått en central betydelse för organisationers framgång. Idag anses anställda därmed som en viktig och central del för att höja den organisatoriska prestationen och för att behålla konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Vem är i behov av särskilt stöd? : En studie om de förutsättningar och hinder pedagoger stöter på i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Engstrand; Linnea Wolters; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd som begrepp är definierad av Skollagen (SFS:2010:800, 8 kap., 9§) som den som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskild anpassning. Denna definition lämnar det öppet att tolka vem som är i behov av särskilt stöd och när. LÄS MER

  4. 4. Historia - för mig : En intervjustudie av gymnasieelevers uppfattningar av historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nikolai Tuovinen Alonso; [2022]
    Nyckelord :Upper Secondary School; history; the subject of history; students; didactic theories; history didactic theories; historical knowledge; interviews; Gymnasieskolan; gymnasiet; historia; historieämnet; historieundervisning; elever; didaktik; historiedidaktik; historisk kunskap; intervjuer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the understanding of the identity, place and meaning of history in history teaching and the society in general. This is done through interviews with eight students at the Swedish Upper Secondary School. LÄS MER

  5. 5. "Vi förstår ju förebyggandet av konflikter men det kan ju fortfarande ske" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade mellanstadielärare och deras upplevelser i relation till konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Borg; Molly McWhirter; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; nyutexaminerade lärare; mellanstadiet; semitrukturerade intervjuer; konflikthantering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser gällandekonflikthantering i relation till resurser, utmaningar och behov.Studien behandlar frågor kopplat till vilka resurser nyutexaminerade lärare upplever att de fått med sig från lärarutbildningen samt arbetsplatsen, vilka utmaningar de upplever samt vilka behov de nyutexaminerade upplever sig ha. LÄS MER