Sökning: "Esport"

Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade ordet Esport.

  1. 6. Varför tittar man på eSport? : En kvalitativ studie utifrån uses & gratifications om vad som leder till att publik tittar på eSport

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Filip Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :ESport; audience; uses gratifications; gaming; Counter-Strike; ESport; publik; uses gratifications; gaming; Counter-Strike;

    Sammanfattning : Följande studie hanterar ämnet eSport. Med hjälp av uses & gratifications theory kommer eSportpublik studeras och analyseras, med syftet att förstå vilka motivationer som leder till att man vill titta på eSport. LÄS MER

  2. 7. Analytics inom spel : Hur data/analytics kan hjälpa spelare att utvecklas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Badi Nayef; [2022]
    Nyckelord :Analytics in gaming; esport and analytics; esport; gaming and analytics; business intelligence BI and gaming;

    Sammanfattning : En kombination av individuellt genererad data samt ett prediktivt analytiskt system som samlar spelares historiska data undersöks för att få mer kunskap om hur mätningar och mått kan hjälpa spelare att fatta mer datadrivna beslut. Detta i hopp om att göra dem till skickligare spelare i det befintliga spelet som systemet används inom. LÄS MER

  3. 8. Poggers in the Chat : En kvalitativ analys av Twitch-chattens kommunikativa ritualer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Teodor Svensson; Robin Bucher; [2022]
    Nyckelord :Interaction rituals; Digital community; Internet research; Media events; Communication;

    Sammanfattning : The purpose of this Bachelor thesis was to investigate how communities can be formed online. By applying Randall Collins theory of Interaction Ritual Chains to live chats in the Just Chatting and esport categories on Twitch.tv, we aimed to explore how communities on the website are established through interaction rituals. LÄS MER

  4. 9. Vad skapar CS:GO-proffset “TACO” för maskulint avtryck på sociala medier?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Lenninger Sundberg; [2021]
    Nyckelord :esport; sport; computer games; video games; maskulinitet; Connell; CS:GO; Raewyn Connell;

    Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöks det hur den 26 åriga esports-proffset Epitácio "TACO" de Melo representeras på den egna- samt esportsföretaget Godsents Instagram. Analysen har gjorts utifrån Raewyn Connells maskulinitetsperspektiv och vad det kan tänkas göra för avstamp på följarna. LÄS MER

  5. 10. Godlike Views Of Human Capital : A Qualitative Case Study of Different Internal Stakeholder Views of Human Capital within an Esport Organization

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Sebastian Johnson; Filip Norman; [2021]
    Nyckelord :Esport; Esport Organization; Player; Human Capital Theory; Human Resource Development; Legitimacy Theory; Investment; Development; Assessment; Treatment.;

    Sammanfattning : The esport industry is growing, and it is growing fast. Research suggests that the phenomenon of esport poses a great opportunity to research the development and assessment of human expertise in our modern digitized society. LÄS MER