Sökning: "Evelina Johansson"

Visar resultat 6 - 10 av 89 uppsatser innehållade orden Evelina Johansson.

  1. 6. Bolagsstyrning i svenska idrottsföreningar. : En kvalitativ studie om en bolagiserings effekter på bolagsstyrningen i svenska idrottsföreningar.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ella Johansson; Evelina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Master Thesis in accounting, School of Business and Economics, LinnaeusUniversity in Växjö, Spring 2023 Authors: Evelina Nilsson and Ella Johansson Supervisor: Mohamed Mahieddine Examiner: Ola Nilsson Title: Corporate governance in Swedish sport organizations - A qualitative studyon the effects of incorporation on corporate governance in Swedish sportsorganizations. Keywords: non-profit organizations, corporate governance, sport organizations,incorporation Background: Sport has undergone major developments as a result of theprofessionalization, commercialization and internationalization. LÄS MER

  2. 7. "Har förskolläraren ett ledarskap?" : - En fenomenografisk intervjustudie om förskollärares olika uppfattningar av ett förändrat ansvar och ledarskap i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Bodén; Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Preschool; Preschoolteacher; Responsibility; Team; Ansvar; Arbetslag; Ledarskap; Förskola; Förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares olika uppfattningar om ett förändrat ansvar och ledarskap i arbetslaget. Över tid har förskollärarens ansvar förändrats i styrdokumenten och gått från att vara obefintligt till att nu tillskrivits som ett särskilt ansvar. LÄS MER

  3. 8. Naturorientering, variation och estetiska lärprocesser : Ett lärandemoment ur elevpersepktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; kritiska aspekter; lärandeobjekt; variation; vattnets kretslopp och tillsammanspapper.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva vad elever i årskurs 1 lär sig om vattnets kretslopp genom att utgå från ett variationsteoretiskt perspektiv och estetiska lärprocesser i no-undervisningen. För att undersöka detta genomfördes förtester, undervisning om vattnets kretslopp, en lärandeaktivitet bestående av arbete på ett tillsammanspapper samt eftertester. LÄS MER

  4. 9. Inkluderande undervisning i förskolans praktik : En kvalitativ studie om hur förskollärare motiverar arbetet med barns behov vid samling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Ekström; Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; samling; samspel; proximal utvecklingszon; redskap; mediering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring hur förskollärare uppfattar arbetet med inkluderande undervisning utifrån barns behov vid samlingssituationer i förskolan. De två tillhörande frågeställningarna är hur förskollärare motiverar begreppet inkluderande undervisning utifrån kvalitet samt hur de beskriver arbetet med inkluderande undervisning i samlingssituationer. LÄS MER

  5. 10. "Jag tror inte vi är interkulturella men vi vill nå dit, liksom" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av ett interkulturellt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Kicki Kalesoglou; Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :preschool; intercultural approach; interculturality; förskola; interkulturellt förhållningssätt; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och bilda kunskap om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av ett interkulturellt förhållningssätt, samt hur förskollärare beskriver att det tillämpas i olika möten i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ metodansats. LÄS MER