Sökning: "Exkludera"

Visar resultat 36 - 40 av 212 uppsatser innehållade ordet Exkludera.

  1. 36. Adhd i memes

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Rosenlöf; [2022]
    Nyckelord :Kvinnor med diagnos adhd; socialsemiotik; memes; hyperverklighet; stereotyper; grupptillhörighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : Återkommande aspekter relaterade till diagnosen adhd visualiseras i memes som används för intern kommunikation i en sluten grupp på Facebook. Dessa memes är grunden för en socialsemiotisk analys som utifrån Halls beskrivning av representation, ska undersöka mottagargruppen med ett fenomenologiskt perspektiv på upplevelsen av vad de olika aspekterna innebär. LÄS MER

  2. 37. Styrelseskick och militär effektivitet – spelar det någon roll? – En studie i hur staters styrelseskick påverkar sannolikheten att vinna krig

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Morgan Petersson; [2022]
    Nyckelord :Styrelseskick; krig; konfliktutfall; militär effektivitet; demokratisering;

    Sammanfattning : Det finns en omfattande forskning som undersöker om en stats styrelseskick, ofta mätt i graden av demokratisering, påverkar dess militära effektivitet och därmed möjligheterna att vinna mellanstatliga krig. Denna studie bidrar inom detta forskningsfält genom att undersöka om konsolidering av en stats styrelseskick påverkar sannolikheten för att vinna mellanstatliga krig. LÄS MER

  3. 38. ”De ska ju ingå i gruppen lika mycket som vem som helst” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolans praktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Svangård Pauline; Stamming Sara; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; inkluderande klimat; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskollärares uppfattningar av begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering samt att undersöka hur förskollärare uttrycker att arbetet för att inkludera barn i behov av särskilt stöd kan se ut i verksamheten. Tidigare forskning visar att förskollärares definitioner av begreppen kan variera, vilket kan medföra att barns utbildning ser olika ut. LÄS MER

  4. 39. Inkludering och exkludering i flerspråkiga barngruppers fria lek : En studie av förskollärares och barnskötares beskrivna upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Hübsch; [2022]
    Nyckelord :Exclusion; Free play; Inclusion; Intercultural; Multilingual; Preschool; Exkludering; Flerspråkighet; Fri lek; Förskola; Inkludering; Interkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alla har troligtvis någon gång upplevt exkludering från en gemenskap och den törn i självkänslan det kan ge. Exkluderingar såväl som inkluderingar sker redan i förskolans sociala arena för samspel. I flerspråkiga barngrupper kan språkanvändning eventuellt användas som ett maktredskap för att exkludera varandra. LÄS MER

  5. 40. No-go-zoner & Gråzoner : En undersökning om elsparkcyklar och konsekvenserna av publika-privata förhandlingsprocesser för Malmös ‘utsatta områden’

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sara Wihlborg; Nora Birde; [2022]
    Nyckelord :e-scooters; micromobility; Malmö; transport exclusion; territorial stigmatization; public-private; elsparkcykel; mikromobilitet; Malmö; transportexkludering; territoriell stigmatisering; publikt-privat;

    Sammanfattning : När delningstjänster för elsparkcyklar spred sig över hela världen hade städer varken kunskap eller verktyg att hantera detta nya fenomen. Situationen var liknande hösten 2019 när de över en natt kom och belamrade Malmös gator. LÄS MER