Sökning: "Förändring begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 603 uppsatser innehållade orden Förändring begrepp.

  1. 1. Micromobilitet som ett verktyg för att skapa hållbara resvanor i Uppsala : Landsbygdsbornas förutsättningar för ett hållbart arbetspendlande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ronja Jungåker; [2024]
    Nyckelord :Micromobilitet; mobilitetshubbar; hållbarhet; arbetspendling; landsbygden;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka på vilket sätt micromobilitet som transportmedel kan bidra med ett komplement till arbetspendlares resvanor i Uppsala kommun, för att gå mot mer hållbara transportvanor. Studien ämnar sig till att undersöka arbetspendlares attityder för micromobilitet eftersom det är ett relativt nytt begrepp, samt vilka förutsättningar som krävs i den fysiska infrastrukturen för att underlätta för arbetspendlare att genomföra en förändring av deras transportvanor. LÄS MER

  2. 2. "Kommunikationen lämnar utrymme för fantasier..." : En kvalitativ intervjustudie om meningsskapande-och meningsgivande kommunikation i en förändring inom sjukhus i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sannah Kempe; Sara Tunemar; [2024]
    Nyckelord :sensemaking; sensegiving; transparency; organizational communication; changing process; trust; presence; availability; Västra Götalandsregionen; meningsskapande; meningsgivande; transparens; organisationskommunikation; förändringsprocess; tillit; förtroende; närvaro; tillgänglighet; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur ett urval enhetschefer på sjukhus inom Västra Götalandsregionen upplever ledningens kommunikation och vilka förutsättningarkommunikationsinsatsen ger enhetschefer att kommunicera med sina medarbetare. Studien undersöker kommunikation i en förändringsprocess under 2023 och utgår från organisationskommunikationens begrepp meningsskapande, meningsgivande samt transparent kommunikation. LÄS MER

  3. 3. "Symbiosis" : En granskning av könsnormer i romancegenren i Power Plays & Straight A’s

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Filippa Hanna; [2024]
    Nyckelord :Eden Finley; Saxon James; gender; gender norms; romance; romance genre; queer; queer romance; masculinity; jock culture; homophobia; Eden Finley; Saxon James; genus; kön; könsnormer; romance; romance genre; queer; queer romance; maskulinitet; sportkultur; homofobi;

    Sammanfattning : This study aims to explore gender norms within the romance genre when they are no longer applied on a romantic relationship between a man and a woman. Through a close reading of the novel Power Plays & Straight A’s by Eden Finley and Saxon James, the study examines the main characters, Foster Grant and Zach Sawyer, to observe how they fit into the roles of a traditional romance hero and heroine. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar med programmering inom matematikundervisning : En studie utifrån verksamma högstadielärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jonatan Svensson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan 2018 har programmering funnits med i högstadiets läroplan tillhörande matematikämnet. Denna förändring skapade flera debatter och matematiklärare ställdes inför en helt ny utmaning. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER