Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Företags förmåga att förebygga, hantera och återhämta sig frånstörningar i försörjningskedjan : En kvalitativ studie om ett företag inom livsmedelsindustrin och ett inomskogsindustrin utifrån ett resiliensperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Felix Hansson; Johan Rågberger; [2023]
    Nyckelord :Resilience; risk management; the Covid-19 pandemic; the blocking of the Suez Canal; the war in Ukraine; disruptions in the supply chain; Resiliens; riskhantering; Covid-19 pandemin; stoppet i Suezkanalen; kriget i Ukraina; störningar i försörjningskedjan;

    Sammanfattning :  The supply chain is the underlying process which enablescompanies and customers to exchange goods and services. Centralto a functional supply chain is its resilience against disruptions.Resilience in the supply chain is its capability to prevent, manageand recover from disruptions. LÄS MER

  2. 2. Köpmönster inom e-handelskonsumtion - En studie om hur miljömässig hållbarhet och generösa köpvillkor avvägs i konsumenters sätt att handla inom e-handeln

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Felix Hansson; William Lindén; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Containerbrist i Kina : obalans av containertillgång

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Tobias Ahlandsberg; Felix Hansson; Szymon Winiarski; [2021]
    Nyckelord :Containrar; Kina; Pandemin; Produktion; Suezkanalen;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på obalansen av containertillgången mellan Kina, Europa och USA. Företag inom containerindustrin i Kina har en låg tillgång på containrar men en hög efterfrågan, medan företagen försöker få tillgång till ett högre utbud av containrar kämpar USA med att tillgodose företagens efterfrågan i Kina. LÄS MER

  4. 4. Fångad av en (online)stormvind : En fallstudie på företaget NA-KD om hur onlinestormar kan påverka konsumenternas köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felix Llado Ristorp; Katie Maria Walter; Lisa Nystedt; [2021]
    Nyckelord :Purchase intention; online storm; consumer behaviour; brand attitude; consumer engagement; social media; emotions; Köpintention; onlinestorm; konsumentbeteende; varumärkesattityd; konsumentengagemang; sociala medier; känslor;

    Sammanfattning : Utvecklingen av den digitala världen och sociala medier har gjort att konsumenter fått större makt i hur ett företag uppfattas då de direkt och indirekt påverkar företagets image genom det de delar, kommenterar och recenserar (Alam och Khan 2019). Ji, Li, North och Liu (2017) menar att en enda negativ kommentar på sociala medier kan växa till en allvarlig kris, som i denna studie definieras som en onlinestorm. LÄS MER

  5. 5. Pneumatic jumping car

    Kandidat-uppsats, KTH/Mekatronik

    Författare :Felix Ekman; Sofia Hansson; [2021]
    Nyckelord :Mechatronics; Pneumatic; CO2; Arduino; Robotics; Mekatronik; Pneumatik; CO2; Arduino; Robotik;

    Sammanfattning : As new challenges presents themselves continuously in today’s society the need for autonomous driving solutions is ever growing and with it: the need for creative solutions. This thesis investigates the pneumatic solution to making a car jump. LÄS MER