Sökning: "Feministisk poststrukturalism"

Visar resultat 36 - 40 av 90 uppsatser innehållade orden Feministisk poststrukturalism.

  1. 36. Spela roll? En intervjustudie om rollsättning i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ebba Sundin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera hur teaterlärare resonerar kring rollsättning samt hur de arbetar med rollsättning i större produktioner i gymnasieskolan. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågan: Hur resonerar och arbetar teaterlärare på gymnasiet med rollsättning i större produktioner? Den teoretiska utgångspunkten för studien är genusteori samt feministisk poststrukturalism. LÄS MER

  2. 37. Genus under konstruktion : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tolkningar av begreppen genus, jämställdhet och likabehandling kopplat till styrdokumenten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Palm; Linda Gefvert; [2018]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; likabehandling; stereotypa könsroller; traditionella könsmönster; kön; förskola; utbildning; fortbildning; förskoledidaktik; feministisk poststrukturalism; läroplansteori; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och belysa hur förskollärare beskriver sitt arbete med genus, jämställdhet och likabehandling i förhållande till de olika styrdokumenten. Syftet är också att få ett intryck av hur förskollärarna uppfattar och genomför uppdraget att motverka traditionella könsmönster i verksamheten. LÄS MER

  3. 38. "Jag väljer ju, och därför ser jag ändå inte allt" : En feministisk poststrukturell studie om diskurser och föreställningar i förskollärares berättelser om det kompetenta barnet i pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Paulsson; Alice Otter Arosenius; [2018]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskollärare; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; förhållningssätt; makt; normer; positionering;

    Sammanfattning : Reggio Emilia-pedagogiken har fått stor spridning i Sverige och med det även dess arbetsmetoder såsom pedagogisk dokumentation. Med Reggio Emilia-pedagogiken har det kompetenta barnet tagit plats i verksamheterna och blivit en norm för barnen att förhålla sig till. LÄS MER

  4. 39. -Calle! dansar du balett eller? : En vetenskaplig essä om fritidshemsläraren som förebild i identitetsskapande processer. Sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kristina Axelsson; [2018]
    Nyckelord :gender; identity; leisure time center pedagogue; leisure tim center; role model; feministic poststructuralism; Kant; the categorical imperative; Butler; norms; feminism; genus; kön; identitet; lärare i fritidshem; fritidshem; förebild; feministisk poststrukturalism; Kant; det kategoriska imperativet; Butler; normer; feminism;

    Sammanfattning : The purpose of my scientific essay is to examine the identity creating processes that goes on amongst pupils as well as pedagogues in leisure time centers. This seen from a gender perspective. The questions in this essay revolves around me as a role model in the leisure time center and how I use the binary gender categories in my line of work. LÄS MER

  5. 40. He is he, she is she : Om genus i en filippinsk förskola

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Edin; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; feministisk poststrukturalism; Filippinerna;

    Sammanfattning : .... LÄS MER