Sökning: "Fröken Johansson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Fröken Johansson.

  1. 1. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  2. 2. ”Fröken ska säga till och då kommer pappa säga: det är ingen fara” : En kvalitativ och kvantitativ studie om barns integritet i tamburkontakten ur barns, vårdnadshavares och pedagogers perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vanessa Sjögren; Sofia Hessel; [2021]
    Nyckelord :tamburkontakt; barnsyn; barns integritet; barns perspektiv; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att visa hur vårdnadshavares rätt till information om barns mående och vardag hanteras i förhållande till barns rätt till integritet i tamburkontakten. Vi har utgått ifrån tre olika perspektiv: vårdnadshavares, pedagogers och barns för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER

  3. 3. "Fröken, har vi några läxor?" : En studie om två lärares attityd till läxor och arbete med läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Johansson; Moa Westerlund; [2017]
    Nyckelord :Homework; reading homework; interaction; combined methods; Läxa; läsläxa; interaktion; metodkombination;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare teachers’ views of homework, their work withreading homework, and what the interaction is like in connection with this. Acombination of methods in the form of observations and semi-structured interviews wasused to follow two teachers working in the early years of compulsory school. LÄS MER

  4. 4. Kön, klass och känslor i Fröken Julie och Fru Marianne : "Tankar om jämlikhet fick inte finnas!!!"

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Paulander Johansson; [2016]
    Nyckelord :Sex; gender; power structure; stereotype; gender contract; categorical pair; literary reception; Benedictsson; Strindberg.; Kön; genus; maktstruktur; stereotyp; genuskontrakt; kategoriella par; litteraturreception; Benedictsson; Strindberg.;

    Sammanfattning : Denna studie berör intersektionalitet, genus och litteraturreception. Jag ville ta reda på om 2010-talets elever urskiljer och reflekterar kring de köns- och maktstereotyper som finns i svensk 1880-talslitteratur. Undersökning ägde rum i en i åk 9 under tre lektioner. LÄS MER

  5. 5. Fröken jag förstår inte vad du skriver

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Anna Johansson; Frida Ingemarsson; [2014]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER