Sökning: "GENDER MARKERS"

Visar resultat 31 - 35 av 54 uppsatser innehållade orden GENDER MARKERS.

  1. 31. ”Vår familj har folk som tar ut soporna åt oss. Vi behöver inte göra det själva.” : En multimodal kritisk diskursanalys av klass-representationer och maktrelationer i serien Störst av allt utifrån ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Karolina Palo; Louise Åström; [2019]
    Nyckelord :Klass; Makt; Störst av allt; Intersektionell samverkan; feministiskt perspektiv; MCDA;

    Sammanfattning : Social classes have been existing in Swedish society in a couple of centuries and even today there are obvious class markers in Swedish society. Despite the existence of social classes today we discuss less about class. In every human relation there are always power relations. LÄS MER

  2. 32. “To be or not to be?” - an essay about the debate that emerged from the opposition of Rebecca Tuvel's article and it’s examination regarding the concept of humanity.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Ismar Didic; [2018]
    Nyckelord :Transgender; gender; race; sexism; racism; human rights; rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : I april 2017, blev Rebecca Tuvel, en av författarna till den feministiska filosofiskriften Hypatia, kritiserad för en artikel som hon hade skrivit och som hade publicerats av den akademiska tidskriften. Artikeln som Tuvel skrev, innefattade ett jämförande av Rachel Dolezal, en vit kvinna som identifierade sig som svart, med det av Caitlyn Jenner, en trans kvinna. LÄS MER

  3. 33. Genusstereotyper i reklam : En kvalitativ undersökning av könsstereotyper i reklam.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linda Bergh; [2018]
    Nyckelord :GENDER STEREOTYPES; ADVERTISMENT; SOCIAL CONSTRUCTION; GENDER; GENDER MARKERS; GENUSSTEREOTYPER; KÖNSSTEREOTYPER; REKLAM; SOCIALKONSTRUKTIONISM; GENUS; KÖNSMARKÖRER;

    Sammanfattning : I min kvalitativa studie har jag genom textanalyser, intervjuer och receptionsanalys undersökt hur kvinnor och män framställs i reklam. Genom att göra denna triangulering har jag kunnat belysa forskningsfrågorna från olika håll och därför fått en tydligare helhetsbild. LÄS MER

  4. 34. Kings & queers - en etnologisk studie av graffitifältets statusmarkörer och inofficiella regelverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Anna Ode; [2018]
    Nyckelord :graffiti; space; unofficial rules; status; gender; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The overall aim of the thesis is to explore unofficial rules and norms as well as status markers in the graffiti scene in Malmö. The aim is also to investigate how these shape the practice and give recognition in the graffiti culture and opportunity to take place in public space. Already in the 1970s, Malmö opened its first legal graffiti wall. LÄS MER

  5. 35. FRAMÅT MARSCH! En studie om hästtjejers identitet- och genuskonstruktion inom stallkulturen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Julia Mielke; [2017-06-27]
    Nyckelord :girl studies; girl community; identity; gender; masculinites; stable culture; horse girl;

    Sammanfattning : Forward, march! – a ethnografic study of girls gender and identity construction in the stable culture. By Julia Mielke My essay is about the swedish ridning school and the girls that have been active in it since they were children. LÄS MER