Sökning: "HBTQ inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden HBTQ inkludering.

  1. 1. HBTQ+ perspektiv i historieundervisning : En översikt av forskning kring HBTQ+ representation i historieläromedel samt metoder för inkludering av HBTQ+ perspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Zupcevic; Hannes Persson; [2024]
    Nyckelord :history education; LGBTQ representation; secondary school; textbooks;

    Sammanfattning : The problematic aspect of including LGBTQ+ perspectives in history education is that history textbooks might not contain a sufficient quantity or quality of LGBTQ+representation, in addition teachers might not be sufficiently equipped to teach history with LGBTQ+ perspectives. The purpose of this overview is to compile research regarding how LGBTQ+ perspectives are represented in the history subject in addition to which methods history teachers can use in order to include it in their teaching. LÄS MER

  2. 2. Svårigheten med att hantera ohövlighet: hur coping och ohövlighet på arbetsplatsen är kopplat till psykisk hälsa och arbetsplatstrivsel för hbtq-personer och heterosexuella cispersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Persson Hansson; [2024]
    Nyckelord :Hbtq; diskriminering; psykisk hälsa; ohövlighet på arbetsplatsen; coping; LGBTQ; discrimination; mental health; workplace incivility; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hbtq-personer rapporterar sämre psykisk hälsa samt trivs sämre på arbetet än andra, något som kopplats till begreppet minoritetsstress. Tidigare forskning har även lyft copingstrategier som en möjlig faktor som påverkar sambandet mellan utsatthet för kränkningar och påverkan på mående. LÄS MER

  3. 3. SÅ SKA DU GÖRA QUEERHET Normativitet i en normbrytande kontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Jerneborg; Klara Virolainen; [2023-04-24]
    Nyckelord :queer; HBTQ; normer; community; performativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur personer som identifierar sig som queer upplever normer inom queer-communityt. Utifrån frågeställningar riktade mot beskrivningar, upplevelser och strategier har vi ämnat fördjupa förståelsen för queera personers livsvillkor. LÄS MER

  4. 4. HBTQIA-inkludering i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Agnes Ahlström; [2023]
    Nyckelord :education; inclusion; inkludering; primary school; Queer; school; Sweden; grundskola; HBTQ; HBTQIA; inkludering; lågstadiet; Queer; samhällsorienterande ämnen SO;

    Sammanfattning : Sexuality, sex, and gender represent three out of seven grounds of discriminations, and teachers carry the duty to actively counteract discrimination according to the Swedish National Agency for Education. Even though Sweden is in fifth place of gender equality and teachers are supposed to educate students to become accepting human beings, the Swedish Schools Inspectorate published that only one out of three Swedish teachers include LGBTQ questions in their teaching. LÄS MER

  5. 5. Våld i samkönade parrelationer - Samhällsaktörers beskrivning av homosexuellas utsatthet i samband med våld i parrelationer och behov av förändring inom stödinsatser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Erica Bäckemo; [2022-07-08]
    Nyckelord :hbtq; heteronormativitet; ideala offer; partnervåld; samkönad;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Den här uppsatsen syftar till att undersöka en sammansatt bild av homosexuellas utsatthet avseende våld i parrelationer och att lyfta fram vilka förändringar inom stödinsatser som behövs för att möjliggöra att utsatta i större utsträckning ska söka hjälp och stöd. Metod och material: För att göra detta tillämpas en kvalitativ innehållsanalys av textdokument som producerats av en myndighetsaktör (BRÅ - Brottsförebyggande rådet), en civilsamhällig aktör med fokus på kön/genus (Uppsala kvinnojour) och en civilsamhällig aktör med fokus på sexualitet och sexuell orientering (RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoner, queeras och intersexpersoners rättigheter). LÄS MER