Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Harri Silva; Susanna Orloff; [2021]
    Nyckelord :Begynnande naturvetenskap; fysik; kemi; förskola; ämneskompetens; läroplansteori; ramfaktorer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. LÄS MER

  2. 2. “We can’t do what we like” – Kinesiska lärares upplevelser av sin profession i förhållande till ramfaktorer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pontus Ström; Nils Göranson; [2015]
    Nyckelord :Professionalisering; Ramfaktorteori; Spårbundenhet;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte formulerades på följande sätt: Vi vill undersöka vad några lärare i Kunming, Kina, har förupplevelser av sina möjligheter och hinder i att utföra sin profession. Syftet delades sedan in i trefrågeställningar som löd: Hur kan några lärare i Kina utföra sin profession i förhållande till ramfaktorer?Vilka upplevda möjligheter ges lärarna? Vilka upplevda hinder finns för lärarna?För att besvara dessa frågeställningar valde vi att åka till staden Kunming i Kina för att där använda oss avdirektobservationer samt en fokusgruppsintervju som metod. LÄS MER

  3. 3. ”När halva terminen har gått, då tänker man att tur att det finns pys” – en kvalitativ intervjustudie om hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Ståhl; Linnea Bengtsson; Catrine Andersson; [2015]
    Nyckelord :Undantagsbestämmelsen; Betygsättning; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, med hjälp av kvalitativ intervjustudie och i relation till Ulf P. Lundgrensvidareutveckling av ramfaktorteorin och Gunnar Bergs frirumsmodell samt relevanta undersökningar ochstudier, undersöka vilka erfarenheter lärare, specialpedagoger och skolledare som arbetar inom den enhet igymnasieskolan vars elevunderlag till övervägande del består av elever i behov av särskilt stöd, har, samt derasupplevelser av hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Elever med ADHD i en inkluderande skola: om inklusion och exklusion i skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Julia Jörnfalk; [2014]
    Nyckelord :ADHD; klasslärare; inkluderad; specialpedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Jag har i min studie studerat hur specialpedagogens roll bidrar till en inklusion eller exklusion av elever med ADHD. Begreppet En skola för alla är ett begrepp som myntades i Sverige under 1980-talet. LÄS MER

  5. 5. Vad händer sedan? : En forskningsstudie om skolutvecklingssamarbetet FRAM

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jamshid Karami; [2012]
    Nyckelord :School evaluation; quality improvement; school improvement; quality reporting; School Inspection; Frame Factor theory; internal and external borders; Utvärdering; skolutvärdering; kvalitetsförbättring; skolutveckling; kvalitetsredovisning; Handlingsutrymme ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna studie har FRAM-samarbetet stått i fokus. FRAM är ett interkommunalt skolutvecklingssamarbete som har pågått i några kommuner i en av storstadsregionerna . Syftet har varit att genom intervjuundersökningar belysa hur FRAM bidragit till kvalitetsförbättring och skolutveckling i de utvärderade skolorna. LÄS MER