Sökning: "Inkludering eller exkludering"

Visar resultat 16 - 20 av 202 uppsatser innehållade orden Inkludering eller exkludering.

  1. 16. “Vi försöker säga partner” Om kvinnojourernas arbete med kvinnor som utsätts för våld i samkönade relationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elias Jensen; [2022-05-25]
    Nyckelord :våld; hbtq; kvinnojour; lesbisk; queerteori; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera våld i samkönade relationer utifrån representanter på kvinnojourer i Sverige. Jag ville undersöka hur stor erfarenhet kvinnojourer har av att möta kvinnor som utsatts för våld av en samkönad partner och hur de arbetar för att nå denna målgrupp. LÄS MER

  2. 17. Inkludering i virtuella miljöer : Med fokus på spel

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sofia Annala; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; Hypermasculinity; Videogames; Gaming; Sexism; Exclusion; Spatial design; Information design; Computer games; Digital environment; Inkludering; Hypermaskulinitet; Videogames; Gaming; Sexism; Exkludering; Rumslig gestaltning; Informations design; Dataspel; Digital miljö;

    Sammanfattning : This study is about inclusion in digital environments with a focus on videogames. The purpose of the study is to provide insight into how to increase inclusion in the digital environment, primarily for women, and provide examples of how to apply good information design to digital spaces to contribute to increased inclusion in videogames. LÄS MER

  3. 18. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Nilsson; Sofie Schildt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; exkludering; fri lek; inkludering; pedagogers förhållningssätt; utanförskap;

    Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i  Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt?  Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER

  4. 19. Tillämpning av hållbarhetsaspekter i tidiga skeden inom trafikplanering

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Gabriel Kurt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Åtgärdsvalsstudier (ÅVS) är en arbetsmetod som tillämpas av Trafikverket. Det är en förberedande studie som grundar sig på dialog mellan Trafikverket, kommuner och regioner och som går ut på att ta fram en rad åtgärder till ett problem utifrån ett helhetsperspektiv. LÄS MER

  5. 20. En stadsdel och samhällsplanering för alla? : En fallstudie om Norra Djurgårdsstadens planeringspraktiker.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Amanda Bregoli Janson; [2022]
    Nyckelord :Neoliberalism; planeringspraktiker; inkludering; exkludering; stadsdelsområde;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka potentiella neoliberala värderingar i planeringen för Norra Djurgårdsstaden och hur de påverkar planeringen för stadsdelen. Vidare avser studien att undersöka socioekonomiska konsekvenser av neoliberalt inflytande i planeringen, som drabbar sociala grupper i stadsdelen. LÄS MER