Sökning: "Interpretive Phenomenological Analysis"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Interpretive Phenomenological Analysis.

  1. 1. Vem tar ansvar för Kim - 84 år med ett aktivt alkoholmissbruk? En kvalitativ studie om biståndshandläggares upplevelser av arbetet med äldre individer med alkoholmissbruk.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Adam Borhammar Wahlin; Susanna Renlund; [2023-01-25]
    Nyckelord :Elderly individuals; alcohol abuse; aid worker; room for action; cooperation; ageism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate the perceived conditions and experiences aid workers had of investigating needs and assessing interventions for the elderly (65+) with active alcohol abuse, as well as what their experiences of cooperation with other activities looked like. The experience in this qualitative study consisted of seven semi-structured interviews with aid officers from two municipalities in Västra Götaland municipality. LÄS MER

  2. 2. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  3. 3. Deprimerade ungdomars erfarenheter av att ha genomgått interpersonell psykoterapi med inriktning mot ungdomar : En kvalitativ studie

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carl Johansson; Johan Wiman; [2023]
    Nyckelord :IPT-A; psychotherapy; interpretative phenomenological analysis; depression; adolescents; IPT-A; psykoterapi; interpretative phenomenological analysis; depression; ungdomar;

    Sammanfattning : Socialstyrelsen rekommenderar interpersonell psykoterapi för ungdomar (IPT-A) vid behandling för egentlig depression bland ungdomar. Samtidigt finns det begränsad forskning kring denna metod i en svensk kontext. LÄS MER

  4. 4. Yearning for the Future: Exploring Forestalgia through Generation Z’s Experiences : An exploratory study on forestalgia experiences in upcoming video game title releases

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Matej Kyjovský; Tim McIntyre; Patrick Fenger-Krog; [2023]
    Nyckelord :Forestalgia; Nostalgia; Video Games; Interpretive Phenomenological Analysis; Personal Experiences; Emotional and Cognitive Responses; Socialisation;

    Sammanfattning : Background: Nowadays nostalgia has become a staple within the marketers’ toolkit on grounds of the plethora of positive effects it has on consumers. It is however solely focused on memories and the individual’s yearning for the past. LÄS MER

  5. 5. Hoppas jag hamnar i en bra grupp… : En kvalitativ undersökning om gymnasieelevers upplevelser av möjligheter och utmaningar med grupparbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Bonnevie; [2022]
    Nyckelord :Group work; teamwork; group dynamics; collaborative learning; cooperative learning; Grupparbete; samarbete; gruppdynamik; kollaborativt lärande; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Studien belyser gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av grupparbete och beskriver ur ett fenomenologiskt perspektiv hur gymnasieelever ser möjligheter och utmaningar med grupparbete som undervisningsmetod samt hur deras erfarenheter av grupparbete kan bidra till lärares planering och genomförande av grupparbeten i undervisningen. Grupparbete är ett rikt beforskat område och som ofta får ett didaktiskt fokus. LÄS MER