Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Stenmarks fåglar och människor: en analys av sex verk av Jan Stenmark genom retoriska glasögon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Amalia Ådnanes; [2018]
    Nyckelord :Visuell retorik; semiotik; humor; Jan Stenmark; bildanalys; ironi.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats studerar sex handplockade bilder, enligt vissa kriterier, skapade av Jan Stenmark. Syftet med studien är att kartlägga hur bild och text skapar humor, och till undersökningen anpassas två analysmetoder, Jens Kjeldsens retoriska bildanalys och Brigitte Mral, Marie Gelang och Emelie Bröms kritiska retorikanalys. LÄS MER

  2. 2. Från marginalparti till vågmästare : En studie över Sverigedemokraternas väg till riksdagen

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Jan Lahti; [2011]
    Nyckelord :Sweden Democrats; critical junctures; diffusion processes; the four percent threshold; populism; Sverigedemokraterna; formativa moment; diffusionsprocesser; fyraprocentsspärren; populism;

    Sammanfattning : Sverigedemokraterna är det enda partiet i Sverige som ökat antalet röster på alla nivåer sedan bildandet. Syftet med denna uppsats är att försöka identifiera vilka orsaker som kan förklara Sverigedemokraternas framgångar. För att göra detta har historie-institutionalismen, nedfrysningsteorin och diffusionsteorin använts. LÄS MER

  3. 3. Resursbaserad teori : Ett strategiskt verktyg för finansiell framgång?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ludwig Jonsson; Jens Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Resursbaserad teori; ”outside-in”-perspektiv konkurrensfördelar; resurser och capabilities;

    Sammanfattning : Titel:                                   Resursbaserad teori - Ett strategiskt verktyg för finansiell framgång? Författare:                         Ludwig Jonsson och Jens Karlsson Handledare:                      Jörgen Dahlgren och Jan Lindvall     Inledning:                          Strategiska beslut inom ett företag tillhör de absolut viktigaste besluten. Omvärldens karaktär används traditionellt som utgångspunkt inom ekonomisk teori vad gäller utformning av strategier och därigenom förklarande av god finansiell prestation. LÄS MER

  4. 4. Provokation som retoriskt medel

    L2-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Björn Fredberg; [2009]
    Nyckelord :provokation; provocation; provokativ; provocative; konstruktiv; constructive; retorik; rhetoric; rhetorics; konstruktiv retorik; constructive rhetoric; ethos; etik; ethics; logos; pathos; morals; docere; delectare; movere; arthur schopenhauer; Arthur Schopenhauer; Schopenhauer; Sigrell; Anders Sigrell; sigrell; anders sigrell; Björn Fredberg; björn fredberg; björn; fredberg; Janne Josefsson; Jan Josefsson; janne josefsson; jan josefsson; SVT Debatt; svt debatt; debatt; Bo Renberg; bo renberg; José Luis Ramírez; josé luis ramírez; jose luis ramirez; Olof Palme; olof palme; Jens E Kjeldsen; jens e kjeldsen; Kurt Johannesson; kurt johannesson; Bertil Häggman; bertil häggman; Lennart Hellspong; lennart hellspong; Sonja K Foss; sonja k foss; Kenneth Burke; kenneth burke; Aristoteles; aristoteles; Afthonius; afthonius; aftonius; Gunnar Bergström; gunnar bergström; Kristian Gerner; kristian gerner; Staffan Hildebrand; staffan hildebrand; Jan Lundvik; jan lundvik; Stefan Lindgren; stefan lindgren; Kajsa Ekis Ekman; kajsa ekis ekman; Bo Lindqvist; bo lindqvist; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Retorik handlar varken om övertygande eller om samförstånd. Syftet med den här uppsatsen är att påtala den brist som finns i den vanligaste definitionen av retorik. Att målet med all retorik endast handlar om olika sätt att övertyga eller uppnå samförstånd rimmar illa med hur vi faktiskt använder språket. LÄS MER