Sökning: "Karlsson Kenneth"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Karlsson Kenneth.

  1. 1. Historiebruk i läroböcker : En undersökning om hur historiebruk framställs i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Christoffer Radsten; [2023]
    Nyckelord :History culture; historical consciousness; text analysis; textbooks; typology; use of history.; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; läroböcker; textanalys; typologi.;

    Sammanfattning : The purpose of our degree project is to create an understanding of how three history textbooks and the textbook publishers make use of the use of history. The questions that we have started from are: How is the use of history presented in the textbooks? Is the depiction of history use the same between the books? When we were investigating we used the method called text analysis, and we analyzed the textbooks SOL NOVA HISTORIA 9, Utkik historia 7-9 and Fundament historia 7-9. LÄS MER

  2. 2. The Power of the Tides : A Quantitative Study Investigating the Momentum Strategy with 30 Industries

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Oscar Estéen; Jonathan Landahl; Hugo Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Momentum strategy; industry momentum; risk management; market anomalies; momentum investing; portfolio management;

    Sammanfattning : Background: Buying past winners and selling past losers has historically generated both profits and losses. The momentum strategy has been researched with risk measures and portfolio creation as fundamental components. LÄS MER

  3. 3. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER

  4. 4. Elevers samtal om hur historia används i nutida bilder : En fokusgruppsstudie med elever i årskurs nio

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Jacobsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how year nine students are analyzing how history is used today by different groups of people through a international and local use of history. This is investigated since research has shown that students in some cases have difficulties when it comes to use of history. LÄS MER

  5. 5. Barn som inte vill vistas utomhus i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie om förskolepersonals resonemang kring utomhusvistelsen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)

    Författare :Johanna Karlsson; Alice Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Utomhusvistelse; barn; förskolepersonal; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur förskolepersonal resonerar kring förskolans rutiner utomhus med fokus “Barn som inte vill vistas utomhus på förskolan”, vilket besvaras med forskningsfrågorna: Hur resonerar förskolepersonalen om hur de arbetar för att skapa attraktiva utomhusmiljöer och utomhusaktiviteter för att uppmuntra barnen att vistas utomhus? Hur resonerar förskolepersonalen om vilka faktorer som inverkar på barns utomhusvistelse? Studiens vetenskapsteoretiska utgångspunkt grundar sig i Kenneth Gergens socialkonstruktionistiska ansats. Insamling av materialet har skett kvalitativt genom fokusgruppssamtal med förskolepersonal. LÄS MER