Sökning: "Kognitivt arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Kognitivt arbetssätt.

  1. 1. Rätten till ett meningsfullt liv : En litteraturstudie om hur äldre personer utan kognitiva sjukdomar upplever livet på vårdhem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Isa Persson; Emma Kyrö Cakmak; [2023]
    Nyckelord :Nursing homes; Residents experiences; Quality of Life; Person-centred care; Autonomy; Vårdhem; Boendeupplevelser; Livskvalitet; Kognitivt intakt; Personcentrerad vård; Autonomi;

    Sammanfattning : Tidigare forskning presenterar skillnader i upplevelsen av vilka faktorer som är viktiga för en god vårdkvalitet mellan vårdpersonal och personer på vårdhem. Av den anledningen är det viktigt att sammanställa erfarenheter från de boende för att få en helhetsbild och utveckla ett personcentrerat omvårdnadsarbete på äldreboenden. LÄS MER

  2. 2. Arbetsminnets roll vid matematiksvårigheter : Interventioner och kognitivt avlastande anpassningar och arbetssätt – en systematisk litteraturstudie

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jonas Skäremo Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; arbetsminne; arbetsminneskapacitet; cognitive load; kognitiv belastning; intervention; anpassning;

    Sammanfattning : Arbetsminneskapacitet har högre förklaringsgrad än intelligens för tillgodogörandet av matematiska förmågor, och elever i matematiksvårigheter har oftare lägre arbetsminneskapacitet än normalpresterande elever. I syfte att synliggöra åtgärder som kan underlätta för dessa elever att tillgodogöra sig matematikämnet gjordes en systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  3. 3. Transspråkande synsätt på gymnasiet : Flerspråkighet som resurs i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Mikko; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; translanguaging; flerspråkiga elever; det flerspråkiga klassrummet; identitet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; den proximala utvecklingszonen.;

    Sammanfattning : Tanken med transspråkande synsätt i undervisningen är att den flerspråkiga individen ska få möjlighet att använda hela sin språkliga repertoar för att stödja en positiv språk- och kunskapsutveckling. I dagens klassrum är det få elever som är, och upplever sig vara, helt enspråkiga. LÄS MER

  4. 4. Att möjliggöra inlärning utomhus : Gymnasielärares uppfattningar om möjligheter, svårigheter och resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Patrik Norrlöf; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; gymnasiet; kvalitativ; möjligheter; resurser; svårigheter; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är ett arbetssätt som visat sig ha stora fördelar på flera olika plan som kognitivt, socialt och bidra till elevers utveckling mot kompetenta och ansvarskännande samhällsmedborgare. Men i takt med att elevernas levnadsår blir fler så blir deras pedagogiskt styrda utevistelser färre. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : En studie om hur förskollärare tillämpar högläsning i planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Melinda Magnusson; Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; förskollärare; arbetssätt; planerad undervisning; barns lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar området högläsning i förskolan. I forskning framkommer det att högläsning är ett område som borde ingå i förskolans undervisning dagligen. Det konstateras att högläsning oftast sker som ”läsvila” eller väljs bort med argument om för stora barngrupper (Alatalo & Westlund 2019, ss. LÄS MER