Sökning: "talutrymme i klassrummet flickor pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden talutrymme i klassrummet flickor pojkar.

  1. 1. Talutrymme på lika villkor? : En kvalitativ studie om fördelningen av det gemensamma talutrymmet i förskoleklass utifrån ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Berg; Elin Medeen; [2022]
    Nyckelord :Kön; Genus; Socialt kön; Talutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka talutrymmet mellan pojkar och flickor i förskoleklass, både gällande hur lärare tilldelar ordet samt hur elever själva tar ordet. Studien har även intresse att jämföra resultaten från observationerna med lärarnas egna upplevelser och reflektioner kring hur det gemensamma talutrymmet fördelas. LÄS MER

  2. 2. Tyst killar, sitt ner tjejer! : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare arbetar för att motverka könsmönster och styra en genusmedveten undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Agnes Carlefred; Cornelia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :elever; genusperspektiv; jämställdhet; kommunikation; könsmönster; lärare; skola F–3; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3 lärare tolkar, är medvetna om och arbetar i sitt klassrum ur ett genusperspektiv. Vi har använt av oss två kvalitativa metoder, fyra klassrumsobservationer som följs upp av fyra lärarintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Kampen om talutrymmet - en fråga om kön? : En studie om fördelningen av talutrymmet mellan flickor och pojkar i en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Jensen; [2021]
    Nyckelord :gender; gender roles; equality; Genus; könsroller; talutrymme; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur talutrymmet fördelas i en förskoleklass samt hur lärare resonerar kring fördelningen av talutrymmet. Tidigare forskning visar på att pojkarna dominerar talutrymmet. LÄS MER

  4. 4. "Du vet att vi bara skojar va?" : Språkliga könsnormer i svenskundervisningen hos elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Jansson; [2021]
    Nyckelord :språkpraktiker; könsnormer; observationsstudie; årskurs 9; diskursanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : Klassrummet kan betraktas som en betydelsefull social kontext, inom vilken elevernas självbild, syn på varandra och sitt lärande etableras genom interaktion. Syftet är att belysa hur diskursiva könsnormer manifesteras inom klassrummets språkpraktiker, för att synliggöra vad detta innebär för elevers förutsättningar i lärandet. LÄS MER

  5. 5. "Tjejer är lågljudda" : Elevers uppfattning av fördelningen av talutrymme och uttryckssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Kroon; [2020]
    Nyckelord :Speech space; gender language differences; gender; student perspective; talutrymme; sexolekt; genus; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Då forskning visar på att pojkar tar en större del av klassrummets talutrymme än flickor, även då flickor har ett bättre resultat (Eliasson, Sørensen & Karlsson, 2016) syftar denna studie till att beskriva elevers uppfattning av könsmönster i muntlighet. Studien beskriver elevers uppfattning av fördelningen a v talutrymme i klassrummet ur ett genusperspektiv, identifierar vilka olikheter i sättet att uttrycka sig på baserat på könstillhörighet som eleverna upplever samt tar reda på varför dessa olikheter, enligt eleverna, existerar. LÄS MER