Sökning: "Kränkande behandling"

Visar resultat 21 - 25 av 349 uppsatser innehållade orden Kränkande behandling.

  1. 21. Värdegrundsarbete i fritidshem : En kvalitativ studie om det förebyggande arbetet mot mobbning i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fatimah Hindi; Felicia Kastner; [2022]
    Nyckelord :Kränkningar; mobbning; styrdokument; värdegrund; åtgärdsplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om fritidspersonalens definition avmobbning samt hur de arbetar för att förebygga mobbning. Studien baseras på åttasemistrukturerade intervjuer som genomförs individuellt. Alla respondenter harfritidshem som arbetsplats och representerar olika fritidshem. LÄS MER

  2. 22. Vilken betydelse har förskolepedagogens utbildning? : Förmågan att identifiera, motverka och förebygga kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nathalie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Abusive treatment; education; systematic actionprograms; security plan; Kränkande behandling; utbildning; systematiska åtgärdsprogram; trygghetsplan;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa forskningsstudie har för avsikt att klargöra om det finns skillnader mellan hur legitimerade förskollärare och barnskötare arbetar med kränkande behandling och om de tar stöd i verksamhetens trygghetsplan. 86 respondenter valde att delta i studien genom att svara på en webbenkät. LÄS MER

  3. 23. Ett steg i rätt riktning : En studie om att förebygga mobbning med stöd av teknik.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Agnes Aspeqvist; Michelle Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bullying; Mobile Application; Information System; Usability; User Experience; Mobbning; Mobilapplikation; Informationssystem; Användbarhet; Användarvänlighet;

    Sammanfattning : Mobbning och kränkande behandling är att betrakta som ett allvarligtsamhällsproblem. Om mobbning inte får mer riktad uppmärksamhet och ett störreingripande, fortsätter ett tyst godkännande för kränkning av en annan människa. LÄS MER

  4. 24. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  5. 25. Medierad mobbning : En kvalitativ studie om hur skolan arbetar för att motverka kränkande behandling över nätet och sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merve Akan; Elin Winbergh; [2022]
    Nyckelord :Medierad mobbning; nätmobbning; nätsmart; förebygga; åtgärda;

    Sammanfattning :  The purpose of this study was to investigate how schools work to counteract, prevent and remedy abusive treatment online and on various social media. In our study we have chosen a collective name for these concepts, with the concept mediated bullying (medierad mobbing). LÄS MER