Sökning: "Läsa högt för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Läsa högt för barn.

  1. 1. Språkutveckling genom högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Faduma Ibrahim Abdulle; [2023]
    Nyckelord :högläsning; litteracitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är beskriva hur förskollärare, med hjälp av högläsning, arbetarför att främja språkutveckling hos barn. För besvara studiens frågeställningar: Hur anpassar förskollärarna högläsningen till alla barn i barngruppen? Hur stöttarförskollärarna barns språkliga utveckling i förhållande till högläsning? och Vad anser förskollärarna om högläsningen som ett främjande verktyg för barnens språkligautveckling? sammanställdes fem semistrukturerade intervjuer på fem legitimerade förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Läsa med djur – effekt på läsmotivation hos barn: En single subject design-studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Evindar Akdogan; Julia Binzen; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; children’s reading motivation; reading difficulties; neuropsychiatric diagnoses; animal-assisted reading intervention; interviews; observations; single subject design; högläsning; barns läsmotivation; lässvårigheter; neuropsykiatriska diagnoser; djurassisterad läsintervention; intervjuer; observationer; single subject design;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning som handlar om barns läsinlärning, men inte om barns egen högläsning. Syftet med den här studien var att se om högläsning för ett djur kunde öka motivationen för läsning hos barn med lässvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Järna Folkets Hus + "Platsen där allt har ben"

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Thanh Tran; [2021]
    Nyckelord :Folkets Hus; Odling; Våtmark;

    Sammanfattning : Projektet presenterar ett förslag till en ny typologi av Folket Hus, som är en kombination av växthus, odlingslotter och ett hus rum för folket. Baserad på uppkomsten och dess betydelse historiskt har Folket Hus varit riktad först och främst till vuxna. LÄS MER

  4. 4. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En studie om hur genus framställs i fem svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Angela Ragnvaldsson; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderböcker; genus; könsroller; normer; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i fem vanligt förekommande bilderböcker som används vid högläsning för barn mellan tre och sex år. Tidigare forskning har påvisat att stereotypa könsroller är överrepresenterade inom barnlitteraturen och att manliga huvudkaraktärer dominerar över kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Annika Björkhede Ekroth; [2020-01-16]
    Nyckelord :Autism; Elevhälsa; Inkludering; Kommunikation; Kompetensutveckling; Organisation; Relation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser.  Vilka utmaningar ser lärare i undervisningen?  Vilken kompetens uttrycker lärare behov av?  Vilket stöd av elevhälsans olika kompetenser och funktioner efterfrågar de? Teori Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER