Sökning: "Lässvårigheter"

Visar resultat 26 - 30 av 292 uppsatser innehållade ordet Lässvårigheter.

  1. 26. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER

  2. 27. Läsa med djur – effekt på läsmotivation hos barn: En single subject design-studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Evindar Akdogan; Julia Binzen; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; children’s reading motivation; reading difficulties; neuropsychiatric diagnoses; animal-assisted reading intervention; interviews; observations; single subject design; högläsning; barns läsmotivation; lässvårigheter; neuropsykiatriska diagnoser; djurassisterad läsintervention; intervjuer; observationer; single subject design;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning som handlar om barns läsinlärning, men inte om barns egen högläsning. Syftet med den här studien var att se om högläsning för ett djur kunde öka motivationen för läsning hos barn med lässvårigheter. LÄS MER

  3. 28. Underbart är kort, eller? Meningslängdens betydelse för läsförståelse hos barn med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Lättläst; meningslängd; läs- och skrivsvårigheter; skönlitteratur för barn; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks meningslängdens betydelse för läsförståelsen hos barn med lässvårigheter. Syftet är att ta reda på om råden om att skriva korta meningar i lättläst skön­litteratur är rimliga eller behöver nyanseras. LÄS MER

  4. 29. Genväg för den late, eller full av oanade möjligheter? : En studie om attityder till och användning av ljudböcker i en svensk gymnasieskola

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Felix Bergman; [2022]
    Nyckelord :Ljudböcker; litteraturundervisning; svenskundervisning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Användningen av ljudböcker har ökat explosionsartat det senaste decenniet. Tack vare mobila enheter med hög lagringskapacitet och ständig uppkoppling till snabbt och stabilt internet kan man nu lyssna på ljudböcker var och när man vill. LÄS MER

  5. 30. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER