Sökning: "Ledarskap i IT-branschen"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Ledarskap i IT-branschen.
1. Arbetsmiljö och motivation att leda : En kvalitativ studie om arbetsmiljöns inverkan på kvinnliga chefers motivation att leda inom svenska IT-branschen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : IT-branschen har under de senaste åren kommit att bli allt viktigare för Sveriges ekonomi eftersom branschen omsätter och exporterar IT-tjänster för höga belopp. Därtill har branschen stor inverkan på Sveriges sysselsättning, således har IT-branschen ett stort inflytande på det svenska samhället. LÄS MER
2. "Jag vill bli bemött som vem som helst" : En hermeneutisk studie av kvinnors upplevelser av att vara chef inom IT-branschen.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I denna studie undersöks kvinnliga ledares upplevelser av att vara chef inom den mansdominerade IT-branschen. Kvinnor är tydligt underrepresenterade inom både ITbranschen och chefsrollen, vilket resulterat i ett antal hinder för kvinnor inom IT och ledande roller. LÄS MER
3. Medarbetarskap inom IT-branschen. En undersökning om hur medarbetarskap upplevs av anställda och påverkar deras vilja att stanna i ett företag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : IT-branschens ständiga tillväxt och konstanta jakt på relevant spetskompetens, leder till ökande konkurrens mellan arbetsgivare. Hög personalomsättning blir den oundvikliga effekten för arbetsgivare som misslyckas att erbjuda sin personal en arbetsplats värd att stanna på. LÄS MER
4. Employer Branding inom IT : hur svenska IT-företag attraherar, rekryterar och behåller kompetens
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Under de senaste två decennierna har IT-branschen lidit av kompetensbrist där det beräknas finnas ett underskott på 70.000 arbetare år 2024. Detta medför högre krav på att attrahera, rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. För att lyckas är det viktigt att arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke, eller Employer Brand. LÄS MER
5. Morgondagens attraktiva arbetsgivare i "det nya normala" : En kvalitativ undersökning bland IT-anställda
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Inom IT-branschen råder kompetensbrist. Genom sitt arbetsgivarvarumärke (Employer Branding) kan organisationer attrahera och behålla kompetens. LÄS MER