Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 210 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Strategier och utmaningar i att undervisa om etik, moral och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Duarta Kadriu; Ardiana Peci; [2023]
    Nyckelord :Etikundervisning; interkulturellt perspektiv; livsfrågor; lärarperspektiv; mellanstadiet; mångkulturellt; religionskunskap; strategier; utmaningar; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet ska undervisningen i ämnet religionskunskap ge möjlighet till “förmågan att resonera kring begreppen etik, moral och livsfrågor utifrån olika perspektiv” (2022, 118). Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syfte att forska vilka strategier lärare använder i religionsundervisningen i arbete med etik, moral och livsfrågor. LÄS MER

  2. 7. F-3 lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpar didaktiska val i livsfrågeundervisningen. För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där fem lärare intervjuats. LÄS MER

  3. 8. Fantasylitteraturens livsfrågor : En kvalitativ innehållsanalys av De utstötta och Glastronen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Agnes Lindberg; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; fantasy; religionskunskap; skönlitteratur; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka livsfrågor som kan tematiseras i fantasylitteratur och hur dessa kan användas i religionsundervisning. En kvalitativ innehållsanalys av fantasyromanerna De utstötta och Glastronen har utförts. LÄS MER

  4. 9. Skolsköterskors erfarenhet av arbetet med psykisk ohälsa hos ungdomar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Natalia Törnhed; Anna-Lena Rosén; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Erfarenheter; Psykisk ohälsa; Skolsköterskor; Ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Senaste decennierna har psykisk ohälsa hos ungdomar ökat. Skolsköterskor träffar dagligen ungdomar och upplever att dåliga levnadsvanor ger mindre motståndskraft mot psykisk ohälsa hos ungdomar. Syfte: Belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar inom elevhälsan. LÄS MER

  5. 10. Alla vill lyssna på musik : En analys av populärkultur i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Andreas Andersson; [2022]
    Nyckelord :populärkultur; religion; livsfrågor; religionsundervisning; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Abstract En kvalitativ studie av hur lärare uppfattar populärkultur i förhållande till religion och undervisningen i religionskunskap. Genom införandet av populärkultur i ”Lgr 11” och det centrala innehåll som anger att undervisningen i årskurs 7–9 ska behandla populärkulturen i samband med studiet av identitet och livsfrågor kan populärkulturen anses ha fått en etablerad position inom religionskunskapsundervisningen. LÄS MER