Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Didaktiska val vid planering av SO-undervisning i årskurs F-3 : - Lärarens urval av kunskapsinnehåll och arbetsmetod för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mariana Bjurling; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läraryrket är enligt forskning ett kravfyllt och komplext arbete, dels eftersom det finns ett stort valutrymme för lärarna att göra olika prioriteringar och didaktiska val för sin undervisning, dels för att de samtidigt behöver ta hänsyn till de olika villkor för undervisningen som ställs på dem. Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare väljer innehåll och arbetsformer i de samhällsorienterande ämnena (SO). LÄS MER

  2. 2. Att spela tillsammans med andra : En kvalitativ intervjustudie kring gemensamhetsskapande aktiviteter i pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Mariana Edman; [2021]
    Nyckelord :musical learning; community-building activities; piano teaching; socio-cultural perspective; semi-structured interviews; musikaliskt lärande; gemensamhetsskapande aktiviteter; pianoundervisning; sociokulturellt per-spektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur kulturskolelärare ser på gemensamhetsskapande aktiviteter i sin pianoundervisning samt hur dessa påverkar elevers sammanhållning och lärande. I bakgrundskapitlet presenteras litteratur som behandlar positiva effekter av användning av gemensamhetsskapande aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i klassrummet – ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mariana Bladh; Sanna Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Cooperative; Cooperative learning; Kooperativt lärande; Learning to cooperate; Learning together; Samarbete; Samarbetsinlärning; Samlärande;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare använder sig av kooperativt lärande ute i skolorna och i vad mån kooperativt lärande bidrar till språk-och kunskapsutveckling. Vår undersökning bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie, i vårt fall klassrumsobservationer. LÄS MER

  4. 4. Att välja skolan igen, kanske, trots allt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mariana Andersson; [2015]
    Nyckelord :Skola; folkhögskola; skolavhopp; kvalitativ intervju; symbolisk interaktionism; socialkonstruktivism; signifikanta andra; primär och sekundär socialisation; kapital; habitus; makt; motstånd; tvång; samtycke; Social Sciences;

    Sammanfattning : Skolan är ett hett ämne i dagens debatt och problem som har lyfts fram på senare år är att svenska ungdomar lär sig för lite i skolan och att många hoppar av eller går ut gymnasiet med ofullständiga betyg. Uppsatsförfattaren arbetar själv som lärare på en folkhögskola och möter där framförallt unga vuxna som går där av ovan nämnda skäl. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik:Tvålärarsystem : Elevers uppfattningar gällande två lärare i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Mariana Skoglund; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER