Sökning: "May Britt"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden May Britt.

  1. 1. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter av basala hygienrutiner i primärvården : - en empirisk studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Britt-Louice Vince; Linda Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Primary care; compliance; hygiene routines; district nurses and health- related infection; Primärvård; följsamhet; basala hygienrutiner; distriktssköterska och vårdrelaterad infektion.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Basal hygien och vård (SOSFS 2015:10) rekommenderas hur basala hygienrutiner bör efterföljas i hälso- och sjukvården. Brister i hygienrutinerna kan leda till smittspridning med vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens som följd. LÄS MER

  3. 3. Håll dörrarna öppna : Gymnasieungdomars tankar kring sina studieval

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lovisa Rydgren; Britt-Marie Hagman; [2020]
    Nyckelord :Social factors; background; career choice; study and career guidance; upper secondary school; education; Sociala faktorer; bakgrund; karriärval; studie- och yrkesvägledning; gymnasievalet; utbildning;

    Sammanfattning : The study aims to examine students on the Natural Sciences program and their thoughts on their choice of program as well as what may have influenced their decision. Semi-structured interviews have been used as a data collection method and a phenomenological approach has been taken to seek answers to the study's research questions. LÄS MER

  4. 4. Optimering av nanocellulosa för tillämpning som papperstyrkeadditiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)

    Författare :Johan Englöf; [2015]
    Nyckelord :nanocellulose; MFC; retention; tensile strength;

    Sammanfattning : Syftet med projektet var att undersöka hur homogeniserings förhållanden (tryck antal passager och därmed energiinsatsen) vid framställning av MFC (mikrofibrillär cellulosa), från enzymatiskt förbehandlade pappersmassafibrer påverkar hållfastheten av papper förstärkt med MFC. Arbetsgivaren för projektet var Innventia och det laborativa arbetet har utförts i deras lokaler. LÄS MER

  5. 5. Två sidor av myntet En kvantitativ undersökning av dagspressens gestaltning av fenomenet tiggeri

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mirjam Hultin; Linda Moström; Caroline Widenheim; [2014-09-08]
    Nyckelord :framing; mediaframställning; innehållsanalys; svensk press; tiggare; beggars; swedish daily press; content analysis; media portrayal;

    Sammanfattning : Title: Two sides of the same coin. A quantative content analysis of how Swedish daily press frames begging Authors: Mirjam Hultin, Linda Moström & Caroline Widenheim Subject: Undergraduate research paper in journalism studies Location: Dept. LÄS MER