Sökning: "Media materialism"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Media materialism.

  1. 1. Populärvetenskap mellan fakta, narrativ och  desinformation : Diskursiva praktiker för ”science myth debunking” på Tiktok

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lotten Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Science communication; Science and society; Tiktok; Disinformation; Science myth debunking; Networked publics; Media materialism;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to contribute to the understanding of how a pervasive digitalization and mediatization takes part in shaping and reshaping the relations between science and society and popular understanding of scientific epistemologies. In recent years, the prevalence of disinformation, fake news and conspiracy theories together with suggestions on how to combat this have come to characterize general discourses on knowledge, science, truth and digital media. LÄS MER

  2. 2. Mellan identiteterna : En kvalitativ innehållsanalys av kristna och afroamerikanska teman i Kanye Wests texter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Leo Granqvist; [2023]
    Nyckelord :Hiphop; intersektionalitet; kristendom; afroamerikansk identitet;

    Sammanfattning : One of the most popular and one of the most controversial contemporary artists is Kanye West. Both in his lyrics and in social and news media he expresses a vast variety of opinions and thoughts, and through that he has made himself a spokesperson in a lot of different cultural areas and communitys. LÄS MER

  3. 3. Trendig aktivism : En multimodal kritisk diskursanalys av Balenciagas marknadsföring av kollektionen Winter 22

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felicia Blom; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; Winter 22; ideology; fashion; politics; luxury brand; climate change; war in Ukraine; celebrities; brand positioning;

    Sammanfattning : Balenciaga was one of the most influential fashion brands of 2022. Due to the attention the brand gets in traditional and social media, and their tendency to address political issues during their fashion shows, I consider it relevant to analyse what the brand communicates ideologically. LÄS MER

  4. 4. "Texten kommer genom handen" : En läsning av en metapoetisk huvudlinje i Helena Erikssons poesi

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Hanna Riisager; [2022]
    Nyckelord :Helena Eriksson; metapoetry; embodiment; materiality; agency; new materialism; phenomenology; media theory; Helena Eriksson; metapoesi; förkroppsligande; materialitet; agens; nymaterialism; fenomenologi; medieteori;

    Sammanfattning : To write is, in a certain sense, to experience the immaterial thoughts of one’s mind materialize in the becoming of scripture. Nevertheless, since early modernism, the writing of poetry has rarely been perceived as an unmediated transition of language, from the interior of the self to the material surface of writing. LÄS MER

  5. 5. GANGSTERRAP OCH DESS PÅVERKAN PÅ UNGA KILLAR I EN STOCKHOLMSFÖRORT : EN KVALITATIV STUDIE OM GANGSTERRAPENS VERKLIGHETSSKILDRING I FÖRORTEN

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Nadja Malmgren; Dunia Benjabli; Sabrina Hadidi; [2021]
    Nyckelord :förort; gangsterrap; gemenskap; kriminalitet; kvalitativ metod; ungdomskultur; utanförskap;

    Sammanfattning : Dagens mest populära gangsterrap uppmärksammas inom mediala diskurser som glorifierande till kriminalitet. Denna studie ämnar att skifta fokus till hur unga killar upplever gangsterrapen och om de påverkas av den glorifiering som förekommer i låtarna. LÄS MER