Sökning: "Melin Melin"
Visar resultat 1 - 5 av 461 uppsatser innehållade orden Melin Melin.
1. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER
2. Flyktingars upplevelser och erfarenheter av att söka hälso- och sjukvård i ett nytt land : en icke-systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Drygt 110 miljoner människor är på flykt världen över, med målet att söka skydd och få fristad i ett nytt land. Flykten och att etablera sig i ett nytt land kan vara präglat av många utmaningar vilket påverkar både den psykiska och fysiska hälsan. LÄS MER
3. Stopp, samhällets kropp (?)
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The medial coverage as well as political interest of criminal rates in Sweden has increased over the years, especially regarding organized crime. Therefore this study aims to investigate how the discourse within criminal politics in Sweden has evolved during the last two terms. LÄS MER
4. Begreppet "resiliens" resiliens. : En studie över hur svenska statens offentliga utredningar använt begreppet resiliens.
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : En undersökning av hur statliga utredningar inom krisberedskap, internationellt och regionalt utvecklingsarbete samt miljö och klimat använt sig av begreppet resiliens över tid. Undersökningen utgår från amerikansk och brittisk kritisk forskning om hur resiliens är ett otydligt begrepp, något som även noterats i Sverige. LÄS MER
5. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER