Sökning: "Mikaela Jonsson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Mikaela Jonsson.

  1. 1. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2023]
    Nyckelord :quiet pupils; silent pupils; scaffolding; support; didactic methods; classroom talk; inclusion; primary school; elementary school; social classroom environment; physical classroom environment; tystlåtna elever; stöttning; stöd; didaktiska metoder; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola; klassrumsklimat; fysisk klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. Ett samtal för alla : En systematisk litteraturstudie om hur introverta elever kan inkluderas i samtal om litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2022]
    Nyckelord :introverted pupils; quiet pupils; silent pupils; literature talk; classroom talk; teaching; inclusion; primary school; elementary school; introverta elever; tystlåtna elever; litteratursamtal; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola;

    Sammanfattning : Föreliggande systematiska litteraturstudie presenterar tidigare forskning om litteratursamtal och introverta elever. Syftet är att undersöka hur lärare kan genomföra litteratursamtal med introverta elever. Studien inkluderar 14 publikationer där doktorsavhandlingar, vetenskapliga artiklar och facklitteratur ingår. LÄS MER

  3. 3. Lek och undervisning i förskolan : En studie av förskollärares uppfattningar om leken i den dagliga undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Jonsson; Josefine Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Förskollärare; Lek; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att belysa åtta förskollärares uppfattningar om leken i relation till den dagliga undervisningen i förskolan. Hur beskriver förskollärare att undervisningen kommer till uttryck i förskolan och hur uppfattar förskollärarna relationen mellan lek och undervisning? Tidigare forskning visar att undervisningsbegreppet i förskolan tolkas på olika sätt av förskollärare och att undervisningen kan ske både spontant och vid målstyrda aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. När äldres liv tar slut : Sjuksköterskors upplevelser av att arbeta inom palliativ vård av äldre

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - grundnivå

    Författare :Mikaela Jonsson; Julia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :aged; emotions; nurses experience; palliative care; teamwork;

    Sammanfattning : Background: Palliative care is required for patients who have no chance of curative treatment. The age group 65 and older is a growing population. Palliative care for the elderly was uniquely challenging and differed from palliative care for younger patients. LÄS MER

  5. 5. Hjärt-lungräddning inför närståendes ögon: sjuksköterskans erfarenhet och inställning av HLR i närvaro av närstående

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Clara Matteusson; Mikaela Jonsson; [2017-02-13]
    Nyckelord :HLR; sjuksköterska; närstående; erfarenhet; inställning;

    Sammanfattning : Bakgrund I Sverige inträffar varje år cirka 2600 hjärtstopp på sjukhus, varav cirka en tredjedel av de drabbade lever efter 30 dagar. Den viktigaste behandling vid hjärtstopp är att tidigt påbörja hjärt-lungräddning (HLR). LÄS MER