Sökning: "Multimediala"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Multimediala.

  1. 1. Listen Up! : En studie om engagemang hos lyssnare av aktivistiska podcaster

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emmeli Nyblom; Ebba Gratte; [2022]
    Nyckelord :Podcast; Content Marketing; Engagemang; Brand Aktivism; Socialt Entreprenörskap;

    Sammanfattning : Podcaster är en alltmer populär verksamhet och har visat sig spela en betydande roll i sociopolitiska diskussioner. Studien syftar därför till att få en förståelse för vad som engagerar lyssnare av aktivistiska podcaster samt hur engagemanget i relation till sådana podcaster kan uttryckas. LÄS MER

  2. 2. Makten att beskriva. Ett kritiskt perspektiv på metadata i multimediala arkiv.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Torun Odlöw; [2019-07-05]
    Nyckelord :metadatapraktik; multimediala arkiv; omsorgsetik; användarcentrering;

    Sammanfattning : The study examines the knowledge produced by three cultural heritage resources through their respective metadata practices. It is performed with a critical perspective on descriptive metadata in multimedia, digital resources for cultural heritage. LÄS MER

  3. 3. Könsstereotyper och makt i Eurovision Song Contest : En multimodal analys av de fyra senaste nordiska vinnarbidragen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lisa Taulio; [2016]
    Nyckelord :Authority; Eurovision Song Conntest; ESC; Entry; Gender; Gender Bias; Stereotypes; Multimodal analysis; Semiotics; Eurovision Song Contest; ESC; Eurovisionsfestivalen; Bidrag; Kön; Könsroller; Könsnormer; Makt; Stereotyper; Multimodal Analys; Multimedia; Semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera de fyra senaste nordiska vinnarbidragen i Eurovision Song Contest, för att se om det föreligger återkommande mönster, normativa könsstereotyper och hur makt uttrycks i tävlingen. Genom multimodala analyser av dessa bidrag med fokus på kön och makt, kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur ser den multimodala gestaltningen ut inom de fyra senaste nordiska vinnarbidragen i Eurovision Song Contest? Samt: Hur representeras kvinnor respektive män i de olika bidragen? Som material för analyserna har Youtube-klipp på samtliga bidrag använts, där det multimediala har analyserats genom multimodala analyser. LÄS MER

  4. 4. Matematik är roligt! En undersökning av attityder gentemot animation som läromedel inom matematik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Gabriel Christner; André Utas; [2014]
    Nyckelord :Animation; Mathematics; Learning; High School Students; Animation; Matematik; Inlärning; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Enligt internationella mätningar framgår det att svenska studenter uppvisat ett sämre resultat i matematik än många andra av världens länder. Samtidigt som det kunnat konstateras att elevernas allmänna intresse för ämnet försvagats har sökandet efter alternativa metoder i ämnets undervisning blivit allt viktigare för att kunna få bukt på problemen. LÄS MER

  5. 5. Film, ett läromedel? : Hur ett antal lärare ser på användandet av film i engelskundervisningen

    M1-uppsats, Institutionen för språkstudier

    Författare :Elin Tjäder; [2014]
    Nyckelord :multimediala verktyg; film; läromedel; engelska; undervisning och motivation.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur ett antal lärare använder film och andra multimediala verktyg i engelskundervisningen. En del i undersökningen berör de tillfrågade lärarnas hänvisningar till styrdokumenten och de olika delar av läroplanen de väljer att citera. LÄS MER