Sökning: "Musik i kroppen"
Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade orden Musik i kroppen.
21. Musik, mening och Merleau-Ponty
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi, historia, konst och religionSammanfattning : Är upplevelsen av musik meningsfull och på vilket sätt är det möjligt för ett musikstycke att gestalta en yttre värld? I denna uppsats undersöker jag lite kort vad inom musiken skulle kunna förstås som en mening. Genom att se till olika förhållanden av meningsfullhet och musikalisk upplevelse går det att förstå dess breda förklaringssvårigheter. LÄS MER
22. Det du lär dig med kroppen det fastnar i knoppen : Lärares syn på estetiska lärprocesser i matematikundervisningen för elever i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Synen på matematik har förändrats genom tiderna, från att man såg det som en produkt till att nu mer ser på matematik som en process. Denna process kan gynnas av att man i sin undervisning använder sig av ett arbetssätt där man integrerar de estetiska ämnena i matematiken, man antar ett transdisciplinärt synsätt på lärande. LÄS MER
23. Sångares plats i ensemblen : Observation- och intervjustudie om ensembleundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka didaktiska strategier en lärare använder sig av i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program, med främst fokus på arbetet med sångare. Forskningsfrågorna som lade grund för studien var: Hur inkluderar lärare sångare i ensemblen? Vilka utmaningar upplever lärare med att undervisa sångare i ensemble? Skiljer sig arbetet med sångare jämfört med ensemblens resterande instrumentalister? Med observation av tre ensemblelektioner och kvalitativa intervjuer med tre verksamma ensemblelärare som metod fick jag resultatet från att ha sett lärarnas arbetssätt och hört deras tankar och upplevelser. LÄS MER
24. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER
25. Med kroppen i centrum – en kvalitativ studie om rytmikmetoden och dess tradition
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra rytmiklärare definierar och beskriver rytmikmetoden samt hur de förhåller sig till den rytmikutbildning de fått på Musikhögskolan i Malmö. Studien intresserar sig också för rytmikmetodens tradition och hur denna kan förstås med hjälp av informanternas beskrivningar. LÄS MER