Sökning: "Musik i särskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Musik i särskolan.
1. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER
2. Musikens påverkan på lärande och spåkutveckling hos barn med intellketuell funktionsnedsättning. : En systematisk literaturstudie
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Background: Music has been an important part of people's social community and contributes to the individual's development. The school shall contribute to the development of children. In the curriculum for the special school music is seen as a special tool for learning, processing impressions and conveying thoughts and ideas. LÄS MER
3. Med musik som medel : Om deltagande och lärande i och med musik i särskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att, med ett särskilt fokus på delaktighet och deltagande, undersöka och belysa musikens funktion och roll för elever inom särskolan inriktning ämnesområde och individuellt program i två kommuner. De områden som har belysts för att uppnå studiens syfte är: de aspekter i musik som främjar delaktighet, hur deltagandet tar sig uttryck samt hur musiken kan fungera som ett redskap och stöd för lärande. LÄS MER
4. Kommunikation i särskolan : En kvalitativ studie om kommunikation kopplat till individanpassad musikundervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Individualized teaching in schools with children with learning disabilities is a prerequisite, in order to be able to convey knowledge and teaching in an educational and developing way. The purpose of this study is to explore how musical communication can be used in school's with children with learning disabilities in different ways and how teachers can create an individualized teaching through this, during the music lessons. LÄS MER
5. Variation i musikundervisningen : Kvalitativ undersökning om lärares variation i musikundervisningen för elever i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Music is a subject in the school where variation can be used to include all students. The purpose of this study is to find out how teachers in the subject of music vary their teaching regarding children with learning disabilities. LÄS MER