Sökning: "Organisation och styrning i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden Organisation och styrning i skolan.

  1. 6. En pandemi, leder till en ökad styrning av teknologi - En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares upplevelse av skiftet till distansundervisning under Corona-krisen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Ericsson; Albin Waldeck; Olle Stenbäck; [2020]
    Nyckelord :Organisational control; technological control; online education; high school teachers; control in school; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Title: A pandemic leads to increased technological control Seminardate: 2020-06-03 Authors: Karin Ericsson, Olle Stenbäck and Albin Waldeck Advisor/s: Jens Rennstam Course: FEKH49, Business Administration: Bachelor Degree Project in Organization Undergraduate level, 15 University Credits Points Key words: Organisational control, technological control, online education, high school teachers, control in school Purpose: The purpose of our study is with the use of a control perspective, try to understand the meaning of technology in school during a sudden shift towards online education, as result of the Corona pandemic. We intend to achieve this by examining how teachers experience and are affected by an imposed technological control. LÄS MER

  2. 7. VEM ANSVARAR FÖR HELA SKOLANS ANSVAR? : En kvalitativ studie om hur rektorer och studie- och yrkesvägledare ser på studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Martinez; Sofie Sundkvist; [2018]
    Nyckelord :Hela skolans ansvar; organisation; styrning; rektor; Skolverkets allmänna råd; samarbete; röd tråd; Theory of Circumscription and Compromise;

    Sammanfattning : Att studie- och yrkesvägledningen har tydliga riktlinjer att följa syns i olika styrdokument och lagar men allt som oftast är inte detta en verklighet som skolorna följer. Syftet med detta arbete är att undersöka likheter och skillnader mellan rektorers och studie- och yrkesvägledares syn på bland annat organisationen i skolan, hur rektorer ser på hela skolans ansvar samt om där finns skillnader i synen på studie- och yrkesvägledningen när rektorer respektive vägledare berättar om den. LÄS MER

  3. 8. Är specialpedagogen på väg att reformeras bort? : Skolpolitiska reformers potentiella inverkan på specialpedagogprofessionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria-Sofia Kristina Brännvall; Susanne Morin Johansson; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagogik; NPM; utbildningspolitik; reform; förstelärare; fortbildning; extra anpassning;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats ville vi fokusera på den styrning vi i dag ser och hur den i olika grad påverkar specialpedagogens yrkesroll. Diskussionen om lärarna som professionella har betonats i takt med att styrningen av skolan har förändradrats och decentraliserats till att bli den mål- och resultatstyrda skola vi har i dag med ett kommunalt huvudmannaskap. LÄS MER

  4. 9. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Svahn; [2017]
    Nyckelord :ethics; freedom of speech; New Public Management; upper secondary education; Whistleblowing; Sweden; etik; gymnasieskolan; New Public Management; Whistleblowing; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER

  5. 10. Utopia or reality? Special educational success in the meeting with students in need of special support

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Dahlström; [2017]
    Nyckelord :special education; behov av särskilt stöd; framgångsfaktorer; tidiga insatser; inkludering; skolutveckling;

    Sammanfattning : Abstract Dahlström, Kristina (2017), Utopi eller verklighet? Specialpedagogiska framgångar för elever i behov av särskilt stöd. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. I mitt arbete har jag upplevt att antalet elever i behov av särskilt stöd i skolan ökar. LÄS MER