Sökning: "Pedagogiskt drama kunskap"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Pedagogiskt drama kunskap.
21. ”Det känns som att det är på riktigt” Om forumspel som ett pedagogiskt verktyg i konfliktlösande syfte
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om forumspel kan användas som ett pedagogiskt verktyg i konfliktlösande syfte i en elevgrupp samt är i enlighet med det mål som finns beskrivet i Lpo94: ”Att varje elev utvecklar sin förmåga att göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper och personliga erfarenheter”. Undersökningen är en kvalitativ fallstudie där aktionsforskningens modell utgör forskningsstrategin. LÄS MER
22. Estetik och lärande : Exemplet musik som ett pedagogiskt redskap för lärande i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:I styrdokumenten står det skrivet och att elever genom olika estetiska uttrycksformer ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. Det framgår även att lärarna ska sträva efter att balansera och integrera kunskaper i sina olika former. LÄS MER
23. Pedagogiskt drama som verktyg - myt eller metod? : En undersökning som skildrar pedagogers uppfattning om och användning av pedagogiskt drama
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka pedagogiskt drama som verktyg för barns lärande och utveckling i grundskolans tidigare år. För att bringa klarhet i detta använde vi oss av följande frågeställning; Hur uppfattas och används pedagogiskt drama i förskol- och skolundervisning? Hur reflekterar lärare och dramapedagoger kring lärandet vid användning av pedagogiskt drama i undervisning? Hur skulle lärare i grundskolans tidigare år kunna integrera pedagogiskt drama i/med övrig skolundervisning? Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och enkäter som metod. LÄS MER
24. Forumspel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Under mina verksamma år som lärare har jag kommit till insikt om att kunskap inte enbart kan erhållas genom att studerande passivt tar emot faktakunskap via litteratur. En ren faktakunskap kan inte komma till vare sig till individens eller till samhällets nytta. LÄS MER
25. Nå kunskap med pedagogiskt rollspel
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningKunskap skaffas genom att tänka, känna och handla. Pedagogiskt drama har inte till syfte att fostra individen till att spela teater, utan det är en metod där individen tränar sig i att på ett kreativt sätt uttrycka sina tankar och känslor. LÄS MER