Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. “En märklig flicka” : - en retorisk analys av Pippi Långstrump ur ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Isa Ekström; Isabelle Marlowe; [2022]
    Nyckelord :Interaction analysis; social categorization; leadership; behavior patterns; attribution; social influence; stereotypes;

    Sammanfattning : “A strange girl” In this thesis, we study selected dialogue scenes from the movies “På rymmen med Pippi Långstrump” and “Pippi på de sju haven”. The purpose of the study is to investigate how the character Pippi Longstocking is portrayed as a leader of a social group through her interactions. LÄS MER

  2. 12. Min granne barndomen, hur var det nu igen? : Om barndomsdiskurser i Min granne Totoro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; film analysis; discourse theory; discourse analysis; film pedagogy; childhood discourses; the natural child; the competent child; the vulnerable child; postmodern childhood; the lonely child; the psychological child; gender discourses; adult children; child adults; the imaginative child; Heidi; Anne of Green Gables; Moomin; Pippi Longstocking; shintoism; filmanalys; diskursteori; diskursanalys; filmpedagogik; det naturliga barnet; det kompetenta barnet; det bräckliga barnet; postmodern barndom; det psykologiska barnet; det ensamma barnet; genusdiskurser; vuxenbarn; barnvuxna; det fantasifulla barnet; Anne på Grönkulla; Mumin; Pippi Långstrump;

    Sammanfattning : In this study, the Japanese animated film My Neighbor Totoro was analyzed with regards to what childhood discourses can be found in it, and why these discourses in particular appear. To do this, discourse theory was used as the main theoretical basis, and certain aspects of hermeneutics were also used, such as combining the hermeneutic spiral with basic film analysis as a method. LÄS MER

  3. 13. Bör Lassemaja ersätta Pippi? : En komparativ textanalys utifrån ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Blom; Karin Rönnberg; [2022]
    Nyckelord :Pippi Långstrump; LasseMaja; LasseMajas detektivbyrå; intersektionalitet; komparativ analys; Astrid Lindgren; Martin Widmark;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Astrid Lindgrens bok Boken om Pippi Långstrump (2015), en bok som innehåller Lindgrens tre första böcker om Pippi Långstrump: Pippi Långstrump (1945), Pippi Långstrump går ombord (1946) och Pippi Långstrump i Söderhavet (1948). Verket jämförs med tre böcker ur bokserien om LasseMajas Detektivbyrå av Martin Widmark: LasseMajas Detektivbyrå - Diamantmysteriet (2002), LasseMajas Detektivbyrå - Födelsedagsmysteriet (2012) och LasseMajas Detektivbyrå - Musikmysteriet (2021). LÄS MER

  4. 14. “Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” : En textanalys om fem barnböcker av Astrid Lindgren utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Georgette Namei; Viktoria Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Stereotyp; normbrytande; genusperspektiv; barnböcker; Astrid Lindgren;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs utifrån Nikolajevas motsatsschema i fem barnböcker av Astrid Lindgren, alltså Pippi Långstrump (1945), Barnen på Bråkmakargatan (1958), Madicken (1960), Bröderna Lejonhjärta (1973) och Ronja rövardotter (1981). Vårt syfte var även att undersöka hur framställningen av flickor/kvinnor respektive pojkar/män utifrån Nikolajevas motsatsschema skiljer sig i de olika böckerna, samt att undersöka hur könsmönstren förändrats över tid i de analyserade böckerna, utifrån Nikolajevas motsatsschema. LÄS MER

  5. 15. Värdegrundsarbete med inriktning mot skolans tidigare år –En komparation av Pippi Långstrump och Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Landberg; Linnea Wilén; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; barns rättigheter; dagens samhälle; Pippi Långstrump; tio kompisböcker; barnkonventionen; critical literacy;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Linda Palms material Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen (2014) och Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (1945). Detta material undersöks genom en kvalitativ analys med en komparativ metod. Syftet med denna uppsats är att komparera ett skönlitterärt verk med en tillrättalagd litteratur. LÄS MER