Sökning: "Populärmusik Gender"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Populärmusik Gender.

  1. 1. Svenskars attityd till populärlitteratur : En kvantitativ studie om dagens attityd gentemot populärlitteratur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linnea Wahlquist; [2023]
    Nyckelord :Populärlitteratur; finlitteratur; attityd; kön; mängd läsning; omnivoritet;

    Sammanfattning : Populärlitteratur har länge ansetts vara sämre än finlitteratur och därmed fått en lägre status. Detta resulterade i att människor fick en negativ attityd gentemot denna litteratur, och tog därför avstånd från den. Attityden gentemot populärlitteratur har dock förändrats på senare tid. LÄS MER

  2. 2. Scenen är din? En intervjustudie om åtta göteborgsmusikers relation till scenen över tid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Jessica Winnberg; [2022-03-14]
    Nyckelord :populärmusik; kön; ålder;

    Sammanfattning : The stage is yours? Interviews about eight Gothenburg based musicians’ relationships to the stage over time. The purpose of the study was to explore factors behind the gender segregation visible in the world of popular music, and if inequality increases with age. LÄS MER

  3. 3. Äta djävlar, föda ord : Om återkommande groteska motiv i Mikael Niemis romaner Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula, Fallvatten och Koka björn

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Marie Östling; [2022]
    Nyckelord :Mikael Niemi; Niemi; Populärmusik från Vittula; Fallvatten; Koka björn; Kyrkdjävulen; grotesk; grotesken; Bachtin; karneval; Tornedalen; tornedalslitteratur; norrlandslitteratur; minoritet; minoritetslitteratur; Sara Ahmed; Kristeva; Freud; abjekt; det abjekta; det kusliga; das unheimliche; äckel; meänkieli; knapsu; ei se kannatte;

    Sammanfattning : This essay deals with recurring grotesque motifs in Mikael Niemi’s novels Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula (Popular Music from Vittula), Fallvatten and Koka björn (To Cook a Bear). It aims to widen the academic understanding of Niemi’s works by focusing on their aesthetics in relation to previous studies, which have mostly been concerned with placing Niemi in a context of Tornedalian minority literature. LÄS MER

  4. 4. Didaktisk potential från Vittula : En litteraturdidaktisk studie av Mikael Niemis roman Populärmusik från Vittula

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Victor Berglund Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Didactic potential; fundamental values; literature; Mikael Niemi; literature didactics; Popular music from Vittula; Didaktisk potential; värdegrund; skönlitteratur; Mikael Niemi; litteraturdidaktik; Populärmusik från Vittula;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to analyze the didactic potential of Mikael Niemis novel Popularmusic from Vittula as it relates to working with the fundamental values of the Swedish schoolsystem from two perspectives. The first of these relates to how the novel portrays gender, witha particular focus on masculinity and how it interprets itself, femininity, and the world aroundit. LÄS MER

  5. 5. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER