Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är du chefen vi söker? : En kvalitativ innehållsanalys av efterfrågade ledaregenskaper i arbetsannonser inom bankbranschen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Kainat Mirza; Amanda Ström; [2023]
    Nyckelord :Leadership; leadership traits; recruitment; recruitment advertisements; banking industry; Ledarskap; ledaregenskaper; rekrytering; rekryteringsannonser; bankbranschen;

    Sammanfattning : Att anställa fel ledare kan få stora negativa effekter på produktivitet, konkurrensfördelar och en organisations budget. Därmed är det essentiellt för organisationer att rekrytera rätt individ för att leda en grupp eller en hel verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan på revisorsyrket : En studie om revisorrollen i utveckling

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Britta Hellman; Paulina Elizalde Urzua; [2023]
    Nyckelord :Audit; auditor; digitization; profession; Revision; revisor; digitalisering; profession;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att identifiera digitaliseringens påverkan på revisorers kompetensutveckling över tid för att undersöka hur de tekniska kompetenskraven påverkat revisorsprofessionens traditionella kompetenser. Studien kommer att bidra till ökad kunskap om hur revisorer påverkas av digitaliseringen som råder. LÄS MER

  3. 3. Jag är den ni söker: En experimentell studie kring jobbannonsers effekt på skönmålning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Felix Wallin; Karl-Johan Kjellberg; [2022]
    Nyckelord :social önskvärdhet; skönmålning; personlighetstester; jobbannons; femfaktormodellen; social desirability; social desirable responding SDR ; personality tests; job advertisement; five factor model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Personlighetstester är ett vanligt förekommande verktyg i rekryteringsprocesser. Ett problem som kan uppstå är kandidater som skönmålar sina svar för att bättra sina chanser till anställning. LÄS MER

  4. 4. Vi söker dig som är som vi : En diskursanalytisk studie av personliga egenskaper som krav i rekryteringsannonser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Towe Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Personal traits; Gendered wording; Critical discourse analysis; Recruitment ads; Language and gender; Personliga egenskaper; Könskodning; Kritisk diskursanalys; Rekryteringsannonser; Språk och kön;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker personliga egenskaper i rekryteringsannonser på LinkedIn för att se om det finns språkliga barriärer som sätts upp tidigt för att styra människor mot olika karriärvägar. I inledningen beskrivs hur vanligt förekommande det är att personliga egenskaper efterfrågas i rekryteringsannonser och att det mer eller mindre medvetet kan utgöra en grund för diskriminering. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagog/speciallärare sökes : En studie av vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare i högstadieskolornas rekryteringsannonser för att stödja arbetet med inkludering för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Sandlund; Lisa Skogsberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån innehållet i högstadieskolors rekryteringsannonser undersöka vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare för att stödja skolornas arbete med inkludering för alla elever. Detta undersöks genom tematisk analys av rekryteringsannonserna och utifrån analysen besvaras frågeställningarna; På vilket sätt uttrycks skolornas arbete för inkludering i rekryteringsannonserna? Hur överensstämmer innehållet i rekryteringsannonser med examensbeskrivningarna för specialpedagog- och speciallärarexamen? Vilket inflytande framgår att specialpedagog/speciallärare har i utformandet av skolornas arbete för att uppnå inkludering? Studien har genomförts utifrån en induktiv ansats med kvalitativ tematisk analys av autentisk textdata för att resultatet ska präglas av närhet till det empiriska materialet och därigenom stärks trovärdigheten och tillförlitligheten. LÄS MER