Sökning: "Retorik skola"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Retorik skola.
1. Ett steg i riktning mot memoria
Magister-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka den retoriska potential som hip hoppens lyrik, rap, skulle kunna besitta i klassrumssammanhang. Undersökningen intresserar sig för dess effektivitet som minnesstrategi men också dess potential som ett media att förmedla kunskap. LÄS MER
2. Retorikens etik i en skolkontext : en kvalitativ undersökning för att synliggöra retorikteorins potential att implementera det etiska perspektivet
Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur retorikteorins etiska aspekter kan implementera det etiska perspektivet i retorikundervisningen i Svenska 1, 2 och 3. Vidare strävade jag efter att synliggöra hur lärare betraktade möjligheten att involvera eleven i etisk reflektion med hjälp av retorikens metaspråk. LÄS MER
3. Retorik och talängslan i skolan : Hur hjälper lärare elever att tala i klassrummet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to find out more about how language teachers can improve and change the teaching of rhetoric with focus on communication apprehension. The study aims primarily at teachers in the Swedish subject and teaching in rhetoric. LÄS MER
4. En studie om utbildningspolitiska diskursers inverkan på lärares praktiska arbete och vilka konsekvenser det får för en skola för alla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med följande studie är att undersöka hur den socialdemokratiska och den nyliberaladiskursen inverkar på lärares praktiska arbete och vilka konsekvenser det får för en skola föralla. Detta eftersom att skolan, trots att både nationella och internationella styrdokument betonarvikten av att möta elever utifrån deras förutsättningar och behov, fortfarande verkar ha svårt attfrån teori till praktik genomföra en skola för alla. LÄS MER
5. Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen. Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg. Han hade en vidare syn än att bara tillämpa det i matematikundervisningen, även fast mycket av hans forskning var på matematik. LÄS MER