Sökning: "Samtalspromenad"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet Samtalspromenad.

  1. 6. Nyanlända elever på fritidshemmet : samtalspromenad om elevernas upplevelse av delaktighet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jimmy Pedersen; Mathias Jartelius; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; fritidshem; kvalitativa metoder; samtalspromenader; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Det fanns misstankar om att nyanlända elever inte upplever sig själva som delaktiga i gemensamma aktiviteter eller i fria lekar på fritidshemmet. Den genomförda studien belyser därför nyanlända elevers upplevelser av delaktighet på fritidshem. LÄS MER

  2. 7. Språkmiljö i Förskola : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av en språkstimulerande miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hajrija Duracak; Susanne Ekermann; [2018]
    Nyckelord :Språkmiljö; kommunikation; samspel; förskollärarnas erfarenhet; förskollärarnas förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den  sociala  och  fysiska  miljön  är  grundläggande  för  språkutveckling  och  lärande  och förskolan har en stor betydelse för barnens lärande. En stimulerande språkmiljö ska vara under ständig förändring utifrån barnens förutsättningar och intresse. LÄS MER

  3. 8. Elevers uppfattningar om sitt lärande och dess meningsfullhet i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Johansson; Carola Assaf; [2018]
    Nyckelord :Recreation centre; Learning; Meaningful; Pupils perspective; interview; after care school; phenomenography; Fritidshem; Lärande; Meningsfullt; Elevers perspektiv; Samtalspromenad; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån elevers perspektiv undersöka vad eleverna själva uppfattar att de lär sig och vad som är meningsfullt lärande för dem. Följande frågeställningar har legat till grund för denna undersökning. LÄS MER

  4. 9. Precis! Det är majoritetens beslut liksom : En studie som belyser betydelsen av barns gemenskaper på fritidshem.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Lundell; Louise Widell; [2017]
    Nyckelord :Goffman; Barns perspektiv; Barns kultur; Kvalitativ metod; Samtalspromenad; Fokusgruppsamtal; Avundsjuka; Popularitet; Kompisar;

    Sammanfattning : I barnens vardag i fritidshemmet och i skolan befinner sig barnen i flera olika gemenskaper där de får olika mycket inflytande hos varandra. Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse olika gemenskaper får för barns vardag i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 10. Har du myror i brallan? : En studie om rörelse i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Denise Hägerström; Anneli Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Rörelse; grundrörelser; grovmotorik; fysisk aktivitet; förskola; förskolemiljö; barns perspektiv; samtalspromenad;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie om rörelse i förskolan med syfte att studera hur barn upplever sin möjlighet till fysisk aktivitet under dagen i förskolans inne och utemiljö. Intervjuerna genomfördes i form av samtalspromenader på en förskola med barn i fyra och fem års ålder. LÄS MER