Sökning: "School librarians"

Visar resultat 21 - 25 av 272 uppsatser innehållade orden School librarians.

  1. 21. Litterär styrka : Att navigera elevvald studentlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sofi Älmeros; [2023]
    Nyckelord :self-selected literature; literature education; literacy development; sociocultural learning; elevvald skönlitteratur; litteraturundervisning; läsutveckling; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : This essay explores the dynamics of literature and reading within the Swedish educational context, focusing on teachers' perspective on student self-selected literature and how self-selected literature can be included in the school curriculum. The two key questions are “What opportunities and challenges do teachers identify when working with student-selected fiction literature?” and “What role do librarians play in encouraging reading among the students?” Through survey responses from teachers, the pros and cons of working with student selected literature are discussed. LÄS MER

  2. 22. Skolbibliotekariens påverkan på elevers läsintresse : En aktionsstudie med användarperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisette Andersson; Gry Broström; [2022]
    Nyckelord :School library; Children and books; Library and school; Books and reading; Reading motivation; User’s perspective; Action research  ; Skolbibliotek; barn och böcker; bibliotek och skola; böcker och läsning; läsintresse; användarperspektiv; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Introduction. This thesis examines how the school librarian’s work affects pupils’ reading and their interest in literature. The aim is to identify how pupils’ interest and commitment to a new book genre differs based on the level of interference from the school librarian during the presentations of this genre. Method. LÄS MER

  3. 23. Hur lärare ser på skolbibliotekarier : Ett professionsteoretiskt perspektiv på lärares föreställningar om skolbibliotekarier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Karl Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Teacher; school librarian; school library; profession; interprofessional collaboration; conceptions; Lärare; skolbibliotekarie; skolbibliotek; profession; interprofessionellt samarbete; föreställningar;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker vilka föreställningar som lärare har gällande skolbibliotekarier. Dessutom undersöks omdessa föreställningar avslöjar skillnader i lärares syn på lärarprofessionen respektive skolbibliotekarieprofessionen och hurföreställningarna påverkar jurisdiktionen gällande elevers lärande inom skolverksamhet. LÄS MER

  4. 24. Spelifierade textsamtal : Skolbibliotekariers uppfattningar om spelifierade textsamtal och elevers delaktighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Arlid Weyde; [2022]
    Nyckelord :textsamtal; gamification; spelifierad undervisning; gamifide booktalks; delaktighet; skolbibliotekarier; läs- och språkstimulerande aktiviteter; spelifierade textsamtal;

    Sammanfattning : During my studies and my work as a teacher and school librarian, I have come into contact with different reading and language stimulating activities. I wanted to study how school librarians work with gamified booktalks and how they perceive students' participation. LÄS MER

  5. 25. Makerspace med mål och mening : En fallstudie av makerspaceverksamhet i ett skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :William Friström; Clara Herner; [2022]
    Nyckelord :makerspace; school libraries; school librarians; teachers; students; upper secondary school; high school; discourse analysis; case studies; makerspace; skolbibliotek; skolbibliotekarier; lärare; elever; gymnasieskola; diskursanalys; fallstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ett makerspace i en svensk gymnasieskola och hur användningen av makerspace i skolan kan förstås utifrån Ernesto Laclaus och Chantal Mouffes diskursteoretiska ramverk. Det finns en spänning mellan makerspace ursprungliga idé som handlar om öppenhet, delad kunskap, utforskande och nyfikenhet och mer entreprenöriella syften som tagit allt större plats i förekomsten av makerspaces idag. LÄS MER