Sökning: "Social cognitive theories"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden Social cognitive theories.

  1. 1. UNGA VUXNAS UPPFATTNINGAR OM FALSKA NYHETER OCH DERAS TILLIT TILL NYHETSKANALER. En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Andrea Ångman; [2024-03-01]
    Nyckelord :Fake news;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to look into what low-educated and highly-educated young adults aged 20-30 think affects the spread of fake news and how they feel that their trust in news sources is affected when they become increasingly exposed to it. By mapping the respondents' view of the phenomenon of fake news and its influence on their information intake, the study aims to understand whether their trust in news sources is affected. LÄS MER

  2. 2. Klimatoro och ekosociala interventioner : En kvantitativ studie av studenters attityder och miljövänliga beteenden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Javier Flores; Alex Granlöf; [2024]
    Nyckelord :Eco-anxiety; Green social work; Ecosocial interventions; Cognitive dissonance; Pro-environmental behaviors; attitudes; Environmental Locus of Control; Klimatoro; Grönt socialt arbete; Ekosociala interventioner; Kognitiv dissonans; Miljövänliga beteenden; attityder; Environmental Locus of Control;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en internationellt tillämpad enkät och med utgångspunkt i studenters attityder till klimatförändringar (vid Örebro universitet) undersöka deras klimatoro, inställning till regeringens klimatåtgärder, miljömedvetna handlingar, samt inställning till ekosociala interventioner. Det empiriska material som studien bygger på samlades in genom en webbenkät som undersökte respondenternas tankar och känslor i relation till klimatförändringarna, samt deras inställning till vissa miljömedvetna handlingar och ekosociala interventioner. LÄS MER

  3. 3. Digital kunskapsdjungel : mångfalden av perspektiv på vitt snus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lisa Helgertz; Agnes Jörlin; [2024]
    Nyckelord :Socialepistemologi; kunskapskontroverser; vitt snus; fixering av trosföreställningar; kognitiv dissonans; relativisering; vetenskapens inneboende osäkerhet; mediapolis; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study explores the social phenomenon of white nicotine pouches and the knowledge claims surrounding it. The scientifically established knowledge about the harmful effects of nicotine is not considered in the study as an isolated message but rather as one message among several others. LÄS MER

  4. 4. Behandlingsarbete med ungdomar på HVB : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om behandlingsarbete med särskild inriktning på relationer och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Cassandra Hall; Julia Kristofersson; [2024]
    Nyckelord :Residential care homes; residential youth care; institutional care; adolescents; mental health; treatment; collaboration; therapeutic alliance; crime; HVB; institution; ungdom; psykisk ohälsa; behandling; samarbete; samverkan; relation; terapeutisk allians; kriminalitet;

    Sammanfattning : En del av den sociala barnavården i Sverige består av hem för vård eller boende (HVB), som är en typ av institutionsvård utanför det egna hemmet. Aktuell studie syftar till att undersöka hur personal på HVB-hem beskriver institutionens behandlingsmässiga utgångspunkter och hur de uppfattar behandlingsarbetet med ungdomarna. LÄS MER

  5. 5. Dålig PR är bra PR. En kvalitativ intervjustudie om trovärdighet och förtroende för Public Relations

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Michaela Matsson Amneteg; [2023-11-17]
    Nyckelord :Public Relations; PR; trovärdighet; förtroende;

    Sammanfattning : Executive summary PR, short for public relations, has become a word associated with manipulation, propaganda and often characterized by low trust and low credibility according to research. Associating PR with lies or tricks is perceived to be a pattern, simultaneously PR practitioners are portrayed in popular culture as glamorous and social individuals. LÄS MER