Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Implementing Circular Economy Measures for Stockholm's Sustainable Development: An Assessment of Using Second-hand Textiles in School Craft Education

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Maurine Luquet; [2023]
    Nyckelord :Circular Economy; Climate Neutrality; Life Cycle Assessment; Sustainable Development; Textile; Waste Management;

    Sammanfattning : Circular Economy is an increasingly popular concept, which could be implemented to decrease our environmental impacts and promote sustainable development. Within Agenda 2030 and the Paris Agreement, the city of Stockholm has the goal to become climate neutral by 2030 and wants to explore the effects ofcircularity measures. LÄS MER

  2. 2. Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen : En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Simon Melkemichel; Filip Filiposki; [2023]
    Nyckelord :Inre motivation; Belöningssystem; Incitament; Monetär; Icke-Monetär; Self-Determination Theory SDT ; Autonomi;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 för slutseminarium Titel: Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen - En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag Författare: Simon Melkemichel & Filip Filiposki Nivå: C-nivå Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Nyckelord: Inre motivation, Belöningssystem, Incitament, Monetär, Icke-Monetär, Self-Determination Theory (SDT), Autonomi Bakgrund: Bemanningsbranschen i Sverige startade med "Stockholms Stenografservice" år 1953 och kämpade mot arbetsförmedlingsmonopolet för att bedriva verksamheten. Avreglering av branschen skedde till slut år 1993. LÄS MER

  3. 3. För att vi ska kunna göra någonting : En konventionell innehållsanalys av elevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mehnaz Khan; [2022]
    Nyckelord :gender equality; education; business school; management studies; upper secondary school; Jämställdhet; intersektionalitet; företagsekonomi; konventionell innehållsanalys; läroboksbilder;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka gymnasielevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomiska sammanhang och i undervisning i företagsekonomi. I detta syfte genomfördes sex gruppintervjuer på tre gymnasieskolor. LÄS MER

  4. 4. Obstacles to learning mathematics : An interview study of what obstacles students in upper secondary school believe they encounter when studying mathematics

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Monica Andersson; [2022]
    Nyckelord :Obstacles; mathematics; upper secondary school; interviews; exploratory; case study; content; difficult; tests; pace; online; prioritise; advanced; workload; emotion; novel teaching; assessment;

    Sammanfattning : In this instrumental exploratory case study, students on the second largest programme in upper secondary school in Sweden, the Business Management and Economics Programme, were interviewed about what obstacles they believe they encountered when studying the second mathematics course. A first level of analysis, using a constant comparison method, resulted in 19 different obstacles. LÄS MER

  5. 5. Relationers betydelse för elevers skolsituation : En kvalitativ studie om hur personer i skolledande positioner ser på det relationella arbetet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marianne Orbinski; Amanda Allvin Broman; [2020]
    Nyckelord :Likvärdighet; socioekonomiska förutsättningar; relationellt arbete; socialt klimat; relationell pedagogik; equity; school improvement; inclusive education.;

    Sammanfattning : The study presents how school leaders think about relational work within the school (teacher-student), that is, interpersonal meetings in the school and what significance they think they have for students' schooling. The focus is on the relationship between teacher and pupil and on the social climate, where attitudes and approaches that permeate the business is in focus. LÄS MER