Sökning: "Sustainability Brand Index"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Sustainability Brand Index.

  1. 1. Framgångsrik hållbarhetskommunikation - vad är det? : En tematisk analys av Naturkompaniet, Systembolaget och MAX Burgers hållbarhetskommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Jessica Oskarsson; Matilda Markén; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Communication; Instagram; Sustainability Brand Index; ARI-model; CASC-scale; LC4MP; Emotions; Cognitive Overload; Naturkompaniet; Systembolaget; MAX Burgers; Hållbarhetskommunikation; Hållbarhetskommunikation på sociala medier; Instagram; ommunication; Instagram; ARI-modellen; CASC-skalan; LC4MP; Känslor; Kognitiv belastning; Naturkompaniet; Systembolaget; MAX Burgers;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how companies perceived as sustainable by consumers engage in sustainability communication on social media. An abundance of information is common in today's digitized society - how do you as a company push through the noise - especially, with a serious message that does not belong on social media? The basis for determining which companies succeed in their sustainability communication is based on the Sustainable Brand Index Report from 2022. LÄS MER

  2. 2. Sustainable Supply Chain Management (SSCM) Governance Mechanisms and Configurations applied in Swedish companies

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Alberto Perez Sanchez; Zofia Trebicka; [2022]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Governance Mechanisms; Configurations; Triple Bottom Line; Co-opetition; Sustainable Brand Index;

    Sammanfattning : Background: There are several strategies that focal companies can opt for to manage their supplychain. Different combinations of configurations and governance mechanisms are argued to havedifferent sustainability outcomes. First, main firms need to decide if they manage the relationshipwith suppliers themselves or if they hire a third party. LÄS MER

  3. 3. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ludvig Wiberg; Pontus Dahl; [2022]
    Nyckelord :sustainability; multimodal critical discursive analysis; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; green marketing; branding; hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; grön marknadsföring; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER

  4. 4. Verksamhetsstyrning för en hållbar utveckling : -En kvalitativ intervjustudie om hur stora svenska företag integrerar hållbarhet i sin verksamhetsstyrning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Kajsa Olofsson; Viola Colldin; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability goals; goal process; performance measures; integration of sustainability; sustainable business management; internal management; sustainability dimensions and triple bottom line.; Hållbarhet; hållbarhetsmål; målprocess; prestationsmått; integrering av hållbarhet; hållbar verksamhetsstyrning; intern styrning; hållbarhetsdimensioner och triple bottom line.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Globala utmaningar och förändrade förutsättningar har bidragit till att hållbarhetsbegreppet har fått en större betydelse och genomslag i samhällsdebatten, vilket har medfört att fler verksamheter inkluderar hållbarhet i arbete. En följd av förändringarna som orsakats av uttömning av naturresurser, klimatförändringar och en ojämlikhet i världen, är att företag tvingats till att utforma och betrakta nya styrmetoder för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning i spelbranschen : Valet av legitimitetsstrategi och dess inverkan på konsumenterna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Håkan Andersson; Oskar Norlöv; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; sustainability reporting; legitimacy theory; legitimacy strategies; gambling industry; CSR; hållbarhet; hållbarhetsredovisning; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier; spelbranschen;

    Sammanfattning : Spelbranschen är, enligt många, en kontroversiell bransch där företagens vinster motsvarar konsumenternas förluster. Spelandet kan även, till följd av spelberoende, leda till hälsoproblem. För att motverka dessa problem tog den svenska staten fram en ny lag som började gälla vid årsskiftet mellan 2018 och 2019. LÄS MER