Sökning: "Svenska åk 4-6"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden Svenska åk 4-6.

  1. 16. Hur undervisningen är anpassad för högpresterande elever i åk 5–6, på två skolor i Mälardalen : En intervjubaserad studie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Michelle Maanja; Rebecka Holmberg; [2020]
    Nyckelord :Högpresterande elever; sociokulturellt perspektiv; ämnet svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur undervisningen är anpassad för högpresterande elever i årkurserna 4–6 i ämnet svenska, utifrån skolinspektionens fyra utvecklingsområden. Det är en kvalitativ studie med insamlade data från tre semistrukturerade intervjuer med lärare, där följdfrågor har ställts vid behov. LÄS MER

  2. 17. "Filmen kan ses som en krok, en lina som drar in eleverna" : En kvalitativ intervjustudie om film i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Arvidsson; Emilia Christiansson; [2020]
    Nyckelord :Skrivundervisning; stöd; film; Cummins fyrfältare; åk 4-6;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör tre verksamma lärares syn på hur film används i skrivundervisningen i svenskämnet. För att samla in studiens data användes en semistrukturerad intervjumetod där relevant data samlades in kring studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 18. "Det jag gör för en, gör jag för alla" : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver språkutvecklande arbetssätt för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling inom ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Waerland; [2020]
    Nyckelord :Language development; multilingualism; language development work methods; inclusion; Språkutveckling; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; inkludering;

    Sammanfattning : Sverige är sedan decennier tillbaka ett flerspråkigt land och flerspråkighet är en naturlig del av dagens samhälle. Minst en femtedel av alla elever i skolan har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 19. Genus och jämställdhet i svenskämnets läroböcker för årskurs 4–6 –En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lejla Basic; Sandy Raheb; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; läromedel; läroböcker; stereotyp; föreställningar; könsroller; könsstrukturer; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Pernilla Lundenmark och Anna Modighs lärobok Zick Zack Åk 6 Läsrummet (2013), samt Kalle Güettler, Lennart Husén och Hans Thorbjörnssons lärobok Språket lever!: svenska. 5 Grundbok (1997). Dessa läroböcker är främst avsedda för elever i årskurs 5–6 i svenskämnet. LÄS MER

  5. 20. Vad i hela friden är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? : en hermeneutisk-fenomenologisk studie av några lärares egna uppfattningar

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Martin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; hermeneutisk fenomenologi; kollegialt lärande; pedagogiskt;

    Sammanfattning :  Syfte i studien är att ta reda på några lärares allmänna åsikt om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt om/hur samma begrepp utgör en naturlig del av deras vardag. Studien avser även ta reda vilka faktorer lärarna anser styr/möjliggör/utgör förutsättningar för en forskningsbaserad undervisning och beprövad erfarenhet samt om dessa stämmer överens med Minten (2013) eller inte. LÄS MER