Sökning: "Svenska åk 4-6"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden Svenska åk 4-6.

  1. 21. Problemlösning - Vad innebär det? - Åtta lärares resonemang om problemlösning i matematik i åk 4-6.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Juliane Dornquast; [2019-07-02]
    Nyckelord :Problemlösning; för; om och genom problemlösning; problem; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Problemlösning i ämnet matematik i svenska skolor har utvecklats över tiden. I dagens skola ska en aktiv problemlösningsorienterad undervisning stå i fokus. Sättet att undervisa i problemlösning kan skiljas åt genom begreppen: för, om och genom (Wyndhamn, 1993). LÄS MER

  2. 22. Likvärdig bedömning inom geografiämnet : En undersökning av geografilärares arbete med bedömning och dess likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Oskar Wahl; [2019]
    Nyckelord :Assessment; equivalence; value words; knowledge requirements; interpretation; geography; Bedömning; likvärdighet; värdeord; kunskapskrav; tolkning; geografi;

    Sammanfattning : Syftet med detta studie är att bidra med kunskap kring hur geografilärare i åk. 4-6 går till väga för att uppfylla målet om likvärdighet inom betyg och bedömning, med koppling till värdeorden i kunskapskraven. LÄS MER

  3. 23. Vad läromedel kan bidra med till lärares kemiundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Pehrson; Caroline Persson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI detta arbete har syftet varit att undersöka hur läromedel kan bidra till lärares kemiundervisning åk. 4–6 med fokus på förmågan att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i naturen i den svenska läroplanen med utgångspunkt i partikelmodellen. LÄS MER

  4. 24. Ängslan inför att tala : i engelskundervisningens kommunikativa värld

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Thérese Jonsson Berg; [2019]
    Nyckelord :talängslan communication apprehension ; språkängslan foreign language anxiety ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Engelskundervisningen i dagens grundskolor ska vara kommunikativ, det vill säga att kommunikation och interaktion ligger till grund för elevernas språkutveckling. En sådan undervisning kan vara extra utmanande för elever med ängslan inför att tala. LÄS MER

  5. 25. Intersektionalitet och maktstrukturer i skönlitteraturens värld : En läromedelsgranskning av skönlitterära texter i en läroboksserie i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Kihlberg; Ylva Atle; [2019]
    Nyckelord :Text analysis; discourse analysis; intersectionality; study material; power structures; Textanalys; diskursanalys; intersektionalitet; läromedel; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolans värdegrund bygger på tanken om alla människors lika värde och skolan ska arbeta för att motverka maktstrukturer som exempelvis könsmönster och rasism. Under sin grundskoleutbildning får elever ta del av en stor mängd skönlitteratur, vilket delvis sker genom läroböcker. LÄS MER